|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Támogatásod? |
Változó Világ MozgalomA költségvetési politika alapelveiEgy jobb világért | Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok | Változó Világ Klub
![]()
Egyéni keresés
Mi a Változó Világ Mozgalom? (Letölthető PDF dokumentum) Olvasd el!! Légy forradalmár!
|
A költségvetési politika alapelvei |
|
A hosszú menetelés |
||||||||||
|
Nemes célok és nemtelen céltalanságok feszülnek a változó világ küzdelmeiben. A Második Világválság kirobbanása óta egyre többen ráeszmélnek az államadóságok tragikus következményeire. A Változó Világ Mozgalom (VVM) már húsz éve hirdeti az államadósság tarthatatlanságát, a teljes felszámolását célzó hosszúmenetelés szükségességét. Ebben nem kíván úttörő szereppel dicsekedni, betöltötte azt a Clinton-adminisztráció, amely elszántan lebontotta a hagyományos amerikai államadósságot. Azóta az újra elképesztő méreteket öltött, ami ma felmérhetetlen veszély az egész világ számára. Minden állam irdatlan napi bevétellel rendelkezik, így működésének finanszírozása idegen forrásokból ellenkezik a józan ésszel, gyermekeinkért, a következő nemzedékekért viselt felelősséggel. Az állam külső finanszírozása nem más, mint az állami adókivetési monopólium privatizálása. Amely állam ezt megteszi, az elárulta saját népét, kiszolgáltatva azt a finánctőkének. Ez ellen nem lehet harcolni 3%-os költségvetési deficit, 50%-os eladósodási alkotmányos plafon elfogadásával. Csak az az állam szolgálhatja népének boldogulását, amely minden évben többlettel zárja a költségvetését, és kölcsönvevő helyett kölcsönadóként jelenik meg a gazdaságban. A VVVM egy ilyen költségvetési politika modelljét évekkel ezelőtt kidolgozta. De az igazán fontos, sorsformáló, hogy a fő célokban szülessen nemzeti konszenzus, és azt egy – nemtelen céltalanságoktól mentes – politika vigye sikerre. Budapest, 2012. december 22. Változó Világ Mozgalom
|
|
||||||||
A VVM javaslata |
||||||||||
|
A költségvetés legitim plafonját az éves költségvetési alapok adhatják meg. Egy ilyen rendszer a következőképpen működne. Minden évben a parlament törvénnyel hozza létre a következő év költségvetési alapját, például a 2009 év Költségvetési Alapját (2009-KA). E törvény értelmében 2009. január 1-től 2009. december 31-ig minden állami bevétel ezt az alapot gyarapítja. 2010 első félévében a parlament megtárgyalja a kormány beszámolóját a 2009 évi bevételekről, meghallgatja az ÁSZ ezzel kapcsolatos jelentését, és újabb törvénnyel megerősíti a 2009-KA végső összegét. Az év (2010) második felében a parlament megvitatja a kormány javaslatát a 2011 évi költségvetés kiadásairól, és megalkotja az ennek megfelelő törvényt. Ebben a parlament megszabja a 2011 évi költségvetési kiadások végső összegét, amely nem haladhatja meg a 2009-KA összegét, és 2011. január 1-ével a kormány rendelkezésére bocsátja az alapot. A kormány 2011-ben kiadásait csak a 2009-KA-ból fedezheti, folyó bevételekből, hitelekből semmiképpen. Ezt a vázlatot egy sor elvi és technikai kérdés megválaszolásával kellene kiegészíteni, és csak akkor lehetne értékelni a modell életképességét. Ehhez viszont közgazdászok, pénzügyi szakemberek, üzletemberek, civil aktivisták és politikusok sokaságának hozzájárulására lenne szükség. Ilyen kérdések: Nem korlátozza-e ez a modell túlzottan az állam, és leginkább a kormány szuverenitását? Hogyan lehetne megoldani a rendszer bevezetését? Hiszen, ha 2009-ben kezdik képezni a bevételekből az első alapot, miből fedezik annak az évnek a kiadásait? Egy-egy alapban egy évnyi költségvetési bevétel „pihenne” két évig. Nem luxus ez? Nem szorítaná-e le túlzottan ez a modell a kiadások szintjét? Figyelembe véve, hogy a költségvetés (mind két oldala) évi növekedése normális körülmények mellett is minimum 4-5%, egy adott év kiadásai 8-10%-kal kisebbek lennének az új rendszerben. A társadalom látná-e hasznát ennek a virtuális aktívumnak? Budapest, 2007 szeptember Változó Világ Mozgalom
|
|
||||||||
Semmivel nem menthető! |
||||||||||
A pénzügyi-gazdasági rendrakást azzal kellene tetézni, hogy a társadalmak ünnepélyesen megfogadják: a magán és a vállalkozói hitel bizonyos korlátok mellett elfogadható, de állami szinten a költségvetés túllépése teljesen elfogadhatatlan, semmivel nem menthető. Maga a költségvetés sem alapulhat bizonytalan prognózisokon, ezért annak alapjává az előző évben reálisan elért állami bevételek, törvényi zárszámadással szentesített összegét kellene tenni. Ennek logikus folytatása az, hogy a folyó kiadások egyes tételeit, illetve egészét „zárt kasszaként” kellene kezelni, azaz kizárni a fedezet túllépését.
Részlet a 2008 c. kötetből
|
||||||||||
A nagyvilág hírei |
||||||||||
Az amerikai költségvetés drámája Annak végiggondolására is jó a mostani helyzet, hogy a demokrácia ösztönző rendszerében mennyire fognak tudni valaha is jól dönteni a pártok a fiskális politikáról és nem kéne-e inkább az egész költségvetést kivenni a politikusok kezéből, és egy független intézményre bízni, mint a nemzeti bankok esetében a monetáris döntéseket.
Egyetlen pénzérme menti meg a világot?
|
||||||||||
Ajánlott irodalom |
||||||||||
|
A Franklin kézi lexikona I-III. 1912. Angyal Pál: Felségsértés. Királysértés. Hűtlenség. Lázadás. Hatóságok büntetőjogi védelme, 1937 Balog Iván ea: A hatalom humanizálása (Tanulmányok Bibó István életművéről), 1993 Cropley A. J. : Tanítás sablonok nélkül, 1983 Gyapay Dénes: Olaszország, 2006 Huotari Juhari: Finnország, 2005. Pintér Attila: Görögország, 2005. Szűcs R. Gábor: Dánia, 2003.
|
|
||||||||
13. nyugdíj – Akkor a társadalom! |
Moratórium a fosszilis energiahordozókra
|
Az Európai Unió intézményi válsága |
És még A városi parkolás ésszerűsítése
|
|
1995 óta
|
1991 óta |
1992 óta |
1992 óta |
Az idők kezdete óta |
|
CHANGING WORLD | LE MONDE CHANGEANT | СВЕТЪТ В ПРОМЯНА
|
|
Változó Világ, 2023 |