1995 óta
|
1991 óta |
1992 óta |
1992 óta |
Az idők kezdete óta |
|
|
|
Támogatásod? |
Tehetség és intelligenciaTudás | Képességek | Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok
![]()
Egyéni keresés
|
Tehetség és intelligencia
|
|
|
||||||||||
|
Nem minden ember, aki valamilyen területen kiugró tehetséget mutat, kiemelkedően intelligens. Ez fordítva is igaz: valaki rendelkezhet magas intelligenciával, miközben egyetlen területen (az intelligenciatesztek írását leszámítva) sem nyújt figyelemre méltó teljesítményt. Ugyanakkor a tehetség felkutatásában az intelligenciának különleges, és különlegesen fontos szerepe van. Egyrészt az intelligencia kiváló alap a tehetség gondozásához. Egyáltalán nem törvényszerű, ellenkezőleg, sehogy sincs rendjén, ha egy magas intelligenciájú ember nem képes valamilyen tehetséget felmutatni. Ha valóban így van, akkor arra kell gondolni, hogy szülei, iskolái, környezete komoly tehetséget tanúsítottak egy szétszórt, felelőtlen személység kialakításában. A másik különlegessége az intelligenciának az, hogy az – a szunnyadó tehetséggel szemben – könnyebben megmutatkozik, viszonylag könnyen tetten érhető, mérhető.
|
|
||||||||
Az intelligencia és a képességek mérése |
||||||||||
|
Minden ember joggal kíváncsi arra, hogy ő maga mennyire okos. Érthető, ha az ember még ennél is jobban kíváncsi arra, mennyire okos gyermeke. A gyermek intelligenciájának szakértő mérése ma még nem vált általános gyakorlattá. Ehhez a szülők, az iskola inkább akkor fordul, amikor komoly problémát észlelnek a lelki és értelmi fejlődésben. A Változó Világ szerkesztősége azt javasolja a szülőknek, hogy bátran forduljanak szakemberhez gyermekük intelligenciájának és képességeinek felméréséért. Célszerű, ha erre a lépésre minél előbb szánják rá magukat, hiszen a képességek, a tehetség előmozdításának leghatékonyabb, meghatározó szakasza a 3-5 éves kor. Ha például hat éves korban fedezünk fel egy tehetséget, akkor ez azt jelenti, hogy három évet elvesztegettünk. Ha szeretné felméretni – akár már 3 éves kortól – gyermeke intelligenciáját, képességeit, forduljon bizalommal a szerkesztőséghez. Az esettől, a körülményektől és az igényektől függő vizsgálati csomagot tudunk ajánlani, magasan képzett, tapasztalt szakembereink közreműködésével!
|
|
||||||||
Az okos gyerek |
||||||||||
Sok szülőben felmerül: „Olyan okos ez a gyerek!" És akkor jön a nyugtalanító kérdés: „Mihez kezdjek most?" A gyermekek fejlődési üteme eltérő. Előfordul, hogy hirtelen megelőzik kortársaikat, azután pedig lelassulnak, és a többiek beérik őket, de az is megtörténik, hogy egy-egy gyerek lassabban, vagy később "érik be", utána viszont utoléri kortársait, vagy akár le is körözi őket. Nem kell tehát elbízni magunkat, ha gyermekünk fejlettebb a többieknél, ám akkor se essünk kétségbe, ha kissé lemaradt. Nem szabad azonban abba a hibába esnünk, hogy gyermekünket „zseninek" kikiáltva rögtön úgy kezdjük ide-oda hordani, mutogatni, mint valami cirkuszi látványosságot. A túlzott szülői büszkeség miatt sokan hajlamosak olyat is belelátni gyermekükbe, ami igazából nincs is, és gyakran esnek abba a hibába, hogy gyermekükön keresztül akarják önmagukat vagy saját be nem teljesült álmaikat megvalósítani. Semmi sem árthat jobban egy gyereknek, mint ez! Mit tehetünk? Mindenképpen próbáljunk az arany középúton maradni: úgy foglalkozni vele, képezni, oktatni, hogy közben nem telepszünk rá, ám a fejlődését elősegítjük. Alapvető szabály, hogy semmit nem szabad erőltetni: csak azt csináltassuk a gyerekkel, amire igénye van, amit magától szeretne. Mindig tartsuk szem előtt a játékosságot, a játszva tanulást. És mindenek előtt „kis zseninket" is hagyjuk játszani! Ne támasszunk vele szemben túlzott elvárásokat, mert ha azokat nem teljesíti, óhatatlanul kudarcélményben lesz része, ha pedig teljesíti azokat, akkor is előfordulhat, hogy az állandó megfelelési kényszer fáradttá, kimerültté teszi - esetleg úgy érzi, nem szeretik eléggé. Forduljunk rengeteg szeretettel, ugyanakkor kellő türelemmel a tehetséges (és minden) gyermek felé. Igyekezzünk lehetőséget biztosítani arra, hogy minél többet lásson, tapasztaljon, próbáljon, mert így hamar kiderül, mi az, ami igazán érdekli, amivel szívesen foglalkozik, amiben örömét leli, amiben a legjobb! Ha így teszünk, és nem erőltetjük a dolgokat, egészséges, boldog és okos gyermekünk lesz. Milyen jelek árulkodnak arról, hogy a gyermekem intelligens? Általánosságban, ha előbb vagy magasabb színvonalon csinál mindent, mint a kortársai. Emellett több konkrét jelet is megfigyelhetünk gyermekünkön: Kognitív jelek: rengeteget kérdez, figyel, nagyon kíváncsi, minden érdekli, jó a memóriája, tartós a figyelme, következtetéseket von le, elvonatkoztat, szintetizál, gyorsan és könnyen lát összefüggéseket, gyorsan, rugalmasan gondolkodik, gondolkodása összetett és eredeti, jó problémamegoldó, gyorsan tanul, kevesebb gyakorlással és ismétléssel tanul meg dolgokat, élénk a képzelőereje, korán ismeri a számokat, a matematikai műveleteket. Verbális jelek: gazdag a szókincse, választékosan, szépen, hosszú mondatokban beszél, a szavakat megfelelően használja, korán kezd írni és olvasni, szeret olvasni. Szociális jelek: a kortársak helyett inkább az idősebbek társaságát keresi, jól megérti magát a felnőttekkel (ám ne feledjük, nem felnőtt!), felnőttesen gondolkodik, igen fejlett az igazságérzete, jó humorérzéke van, fejlett a kritikai érzéke, az önkritikája is, gyakran perfekcionista, jó viszonyban van a szüleivel és a tanáraival. Egyéb jelek: szívesen és élvezettel tanul, ténylegesen élvezi a szellemi tevékenységet, kedveli az intellektuális játékokat. Kisbabák esetében: keveset alszik, állandó foglalkozást igényel, mikor fent van, nagyon figyel, érdeklődik, megfigyeli a környezetét. Mit tehetünk gyerekünk fejlődése érdekében? Járassuk különórákra, szakkörökbe, foglalkozásokra. Adjunk a kezébe könyveket, rajzeszközt, hangszert. Játsszunk vele sokat, főleg társasjátékot. Végezzünk alkotó tevékenységet együtt. Teremtsünk minél több lehetőséget arra, hogy sok mindent kipróbáljon, így megtalálhassa, mi érdekli igazán és miben jó. És mindig válaszoljuk meg a kérdéseit, méghozzá érdemben! Az okos gyermekeket nem érdemes egy-egy fél-válasszal lerázni. Nekünk sem fog megártani egy kis agytorna. Közben vigyázni kell a gyermek teherbíró-képességére, és egyébként se erőltessük saját elképzeléseinket. Minden gyerek igényel törődést és foglalkozást, nem csak a kiemelkedően intelligensek, különösen az iskolás kor környékén. Ilyenkor nagyon fogékonyak. Mivel a mi okos gyermekünk valószínűleg úgy kerül be az iskolapadba, hogy folyékonyan olvas és ír, de legalábbis ismeri a betűket és a számokat, gyakran előfordul, hogy unatkozik az iskolában. Későbbi életkorban is megtörténik, hogy mivel könnyen, gyorsan és kevesebb erőfeszítéssel tanul, elunja magát az órán. Fontos ilyenkor, hogy beszéljünk a tanáraival és ővele is (remélhetőleg a tanárnak lesz ideje külön feladatokat adni neki).
|
|
|||||||||
Hírek |
||||||||||
|
||||||||||
IQ- tesztek |
||||||||||
|
http://web.tickle.com/tests/uiq http://alfa.webdesign.hu/jatek/indexiq.html http://www.queendom.com/tests/testscontrol.htm?s=72 http://www.geocities.com/CapitolHill/1641/iqown.html http://www.testcafe.com/iqtest/ http://mijapan.tripod.com/sample.html http://www.mensa.ch/index.cgi?main:do=pretest http://www.mensa.com.ar/Juegos/test.html http://www.mensa.nl/thuistest/ http://www.mensa.hr/eu_iq_test/eu_iq_test.php http://www.mensa.org/workout2.php http://www.mensa.se/HTML/testC/start.html http://www.eskimo.com/~miyaguch/hoeflin.html http://www.highiqsociety.org/iq_tests/
|
Virágzó település egy jobb világban
|
||||||||
Tehetség sorozatban Február 15
|
Anderson, M. : Intelligencia és fejlődés. Egy kognitív elmélet. Kulturtrade Kiadó, Budapest 1998 (szerk.) Balogh L. & Herskovits M. : A tehetségfejlesztés alapjai. KLTE, Debrecen 1993 (szerk) Balogh L., Herskovits M. & Tóth L. : Tehetség és képességek. KLTE, Debrecen 1995 Cropley A. J. : Tanítás sablonok nélkül. Tankönyvkiadó, Budapest 1983 Czeizel E. : Számadás a tálentomról. Corvina, Budapest 1995 Czeizel E. (1997) Sors és tehetség. FITT Image és Minerva, Budapest 1997 Hermann Imre: Az ember ősi ösztönei, Budapest, 1943. (szerk.) Herskovits M. & Balogh L. : Tehetség és személyiség. KLTE, Debrecen. Jones, M : Hiperaktív gyermekek. Édesvíz Kiadó, Budapest 2001 Landau, E. : A kreativitás pszichológiája. Tankönyvkiadó, Budapest 1974 Landau, E. : Bátorság a tehetséghez. Calibra, Budapest 1990 Morris, Desmond: A csupasz majom, Budapest, 1989. Polgár L. & Farkas E. : Nevelj zsenit! Interart, Budapest 1989 (szerk) Ranschburg J. : Tehetséggondozás az iskolában. Tankönyvkiadó, Budapest 1989 Révész G. : A tehetség korai felismerése. Benkő Gyula Csász és Kir. Könyvkiadó, Budapest 1918 Selye János: Életünk és a stress, Budapest, 1978. Turner, Johanna: Az értelmi fejlődés, Budapest, 1981. (szerk.) Tóth L. : Tehetség-Kalauz. KLTE, Debrecen 1996 (szerk) Klein S. & Farkas K. : Tehetségnevelés Magyarországon., Szeged 1990 Vikár Gy. : Válság, túlélés, kreativitás, Balassi, Budapest 1996
|
|
||||||||
13. nyugdíj – Akkor a társadalom! Államkapitalizmus vagy köztulajdon
|
Az Európai Unió intézményi válsága
|
|
1995 óta
|
1991 óta |
1992 óta |
1992 óta |
Az idők kezdete óta |
|
CHANGING WORLD | LE MONDE CHANGEANT | СВЕТЪТ В ПРОМЯНА
|
|
Változó Világ, 2023 |