1995 óta
|
1991 óta |
1992 óta |
1992 óta |
Az idők kezdete óta |
|
|
|
Támogatásod? |
A tehetségTudás | Képességek | Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok
![]()
Egyéni keresés
|
A TEHETSÉG
|
|
A tehetség helye |
||||||||||
|
Minden ember a tehetség ígéretével születik. Az ígéret beváltásához viszont sok munka és sok egyéb feltétel, nem ritkán szerencse is kell. A tehetség elsősorban az elme tulajdonsága, ezért kézenfekvő remény, hogy a tehetség jelentkezése és kibontakozása szorosan követi az elme felébredését és kibontakozását. Mégis a tehetség néha korán, netán igen korán, máskor későn, netán igen későn jelentkezik. Az igazán szomorú viszont az, ha a tehetség elkallódik, ha idő előtt vész el. Ami mindenképpen fontos: soha ne gondoljuk, hogy korai, és soha ne gondoljuk, hogy késő a tehetség gondozásával foglalkozni. Saját tehetségével az ember csak akkor képes komolyan foglalkozni, amikor beérik a felelősségtudata. Előtte ez a feladat a gyerek szüleire, gondviselőire hárul. Ugyanakkor a saját tehetségünk kutatásával és gondozásával a felnőtt embernek soha nem lenne szabad felhagynia.
|
|
||||||||
Kor szerinti sajátosságok |
||||||||||
Babaúszás
|
A fogantatást megelőző évek: Ezek különösen fontosok a születendő gyermek szempontjából. A terhesség: Nagymértékben meghatározó időszak. Tudatosan és módszeresen fejleszthetők a születendő gyermek értelmi képességei, a zene és a gasztronómia iránti fogékonysága. 0-1 éves kor: Nagymértékben meghatározó időszak. Tudatosan és módszeresen fejleszthetők a gyermek értelmi képességei, a zenei és a vizuális kultúrája. Bármikor elkezdhető az úszásoktatás. |
|
||||||||
Boribon Mozgás- és Képességfejlesztő Kuckó Muzsika Gyerektorna Énekes foglalkozások Programok
|
2-3 éves kor: Fejleszthetők a gyermek értelmi képességei, beszédkészsége, kézügyessége, a zenei és a vizuális kultúrája. 4-7 éves kor: Teljes körűen fejleszthetők az értelmi és érzelmi képességek. Egy sport, egy hangszer és egy idegen nyelv tanulása javasolt. 8-14 éves kor: Teljes körűen és intenzíven fejleszthetők az értelmi és érzelmi képességek. Több sportág megismerése, kipróbálása javasolt. 15-20 éves kor: Az önálló tehetséggondozás meghatározó időszaka. Újabb társasjátékok megtanulása javasolt. 21-30 éves kor: A szakosodás és a versenyzés időszaka. 31-50 éves kor: A sokoldalúság és a váltások időszaka. Újabb társasjátékok megtanulása javasolt. 51-70 éves kor: A perfekcionizmus időszaka. Javasolható a fiatalkori vonzalmak, hobbik újrafelfedezése. 71-80 éves kor: A bölcsesség időszaka. Újabb társasjátékok megtanulása javasolt. 80 éves kor fölött: A nyugalom és a meditáció időszaka. Szociális tevékenységekhez kapcsolódó képességek keresése és fejlesztése.
|
|
||||||||
Arcképcsarnok |
||||||||||
Abel tizenhét éves, amikor az ötödfokú egyenlet gyökös megoldásának a lehetetlenségét kimutatja; az elliptikus függvényekről szóló tanulmánya pedig tizenkilenc éves korában jelenik meg. Bolyai Farkasnál a matematikai tehetség korai jelentkezéséről nem lehet beszélni, de csodaszámba menő fejszámolói képességgel rendelkezett. Korán megtanult görögül, héberül, szírül, beszélt latin versben. Tanult még franciául, németül, javította a nagyobb tanulók latin fogalmazványait. A matematikára végleg csak Göttingában adja a fejét, huszonegy éves korában. Ahhoz, hogy a matematika virtuózává legyen, ez az életkor, úgy érzi, magas már, fia előtt is hangoztatja, milyen előny, hogy mint jókor beidomított hegedűs kéz, agya korán szokott a matematikai futamokhoz. Ez a sokoldalúságban tobzódó szellemi túltengés később is új s új területekre veti, hol mint teológus ejti bámulatba mesterét, hol festő, mérnök, katona akar lenni. Élete derekán gépeket szerkeszt, drámákat ír, fordít. Aggkorában a kályhaépítéssel, zeneelmélettel, erdészettel foglalkozó munkáinak a kiadatlan volta nyomasztja. Galois huszonegy évesen hal meg, korszakalkotó eredményeket hagyva hátra. Gauss első matematikai felfedezései korában még habozott, hogy filológus legyen-e. Később is nagy kedvtelése volt a nyelvtanulás. Időskorában nemcsak hogy megtanult, de levelezett is oroszul. Hamilton tizenkét éves korában adja közre matematikai fénytanát. Ötéves korában már latinul, görögül s héberül olvasott, s ír létére hosszú részleteket tudott Drydenből, Miltonból, Homéroszból. Nyolcéves korára olaszul és franciául tanult meg s rögtönzött hexameterekben dicsérte Írország szépségét. Tíz éves korában a keleti nyelvekhez, arabhoz, szanszkrithoz látott, ennek modern leszármazottját is beszélte. Tizenhárom éves koráig minden évben megtanult egy nyelvet, úgyhogy a Dublinbe vetődött perzsa követet perzsául akarta fogadni. Jakobi tizenöt évesen alkotja meg legfontosabb tételeit. Lagrange tizenhat éves korában mint a turini mérnökkari iskola tanára olyan fiatalembereket tanított, akik valamennyien idősebbek voltak nála. Newton döntő felfedezéseit, a gravitáció tanát huszonhárom évesen fogalmazta meg. Pascal legfontosabb tételét tizenhat éves korában közölte. Riemann huszonnégy éves, amikor a komplex függvényekről szóló doktori értekezését írja, huszonkilenc, amikor a geometria alapjairól írt korszaknyitó tanulmányát hat hét alatt megrögtönzi, s harminchárom, amikor hatalmas művét maga mögött hagyva, életét Olaszországban befejezi.
|
||||||||||
Tehetség sorozatban Február 15
|
Anderson, M. : Intelligencia és fejlődés. Egy kognitív elmélet. Kulturtrade Kiadó, Budapest 1998 (szerk.) Balogh L. & Herskovits M. : A tehetségfejlesztés alapjai. KLTE, Debrecen 1993 (szerk) Balogh L., Herskovits M. & Tóth L. : Tehetség és képességek. KLTE, Debrecen 1995 Cropley A. J. : Tanítás sablonok nélkül. Tankönyvkiadó, Budapest 1983 Czeizel E. : Számadás a tálentomról. Corvina, Budapest 1995 Czeizel E. (1997) Sors és tehetség. FITT Image és Minerva, Budapest 1997 (szerk.) Herskovits M. & Balogh L. : Tehetség és személyiség. KLTE, Debrecen. Hermann Imre: Az ember ősi ösztönei, Budapest, 1943. Jones, M : Hiperaktív gyermekek. Édesvíz Kiadó, Budapest 2001 Landau, E. : A kreativitás pszichológiája. Tankönyvkiadó, Budapest 1974 Landau, E. : Bátorság a tehetséghez. Calibra, Budapest 1990 Morris, Desmond: A csupasz majom, Budapest, 1989. Polgár L. & Farkas E. : Nevelj zsenit! Interart, Budapest 1989 (szerk) Ranschburg J. : Tehetséggondozás az iskolában. Tankönyvkiadó, Budapest 1989 Révész G. : A tehetség korai felismerése. Benkő Gyula Csász és Kir. Könyvkiadó, Budapest 1918 Selye János: Életünk és a stress, Budapest, 1978. Turner, Johanna: Az értelmi fejlődés, Budapest, 1981. (szerk.) Tóth L. : Tehetség-Kalauz. KLTE, Debrecen 1996 (szerk) Klein S. & Farkas K. : Tehetségnevelés Magyarországon., Szeged 1990 Vikár Gy. : Válság, túlélés, kreativitás, Balassi, Budapest 1996
|
|
||||||||
13. nyugdíj – Akkor a társadalom! Államkapitalizmus vagy köztulajdon
|
Az Európai Unió intézményi válsága
|
|
1995 óta
|
1991 óta |
1992 óta |
1992 óta |
Az idők kezdete óta |
|
CHANGING WORLD | LE MONDE CHANGEANT | СВЕТЪТ В ПРОМЯНА
|
|
Változó Világ, 2023 |