1995 óta
|
1991 óta |
1992 óta |
1992 óta |
Az idők kezdete óta |
|
|
|
Támogatásod? |
ESZMÉK ÉS FOGALMAKVáltozó Világ EnciklopédiaTörténelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok
![]()
Egyéni keresés
Ez, és az összes többi útmutató, címtár, lexikon elektronikus formában vagy nyomtatásban, tetszőleges formátumban és példányszámban, igény szerint szerkesztett, bővített tartalommal, kereskedelmi, belső (magán) használatra vagy reprezentációs célra.
|
ESZMÉK ÉS FOGALMAK Változó Világ Enciklopédia ~ A ~ |
|
A |
A Változó Világ a YouTube-on, a Facebookon, a Pinterest-en. |
|
||||||||||
A
|
|
Advent
–
A
keresztény világ számára az advent első vasárnapja a felkészülés
kezdete Jézus születésének megünneplésére.
Bod Péter református lelkész a XVIII. században így irt: "Az
advent a karácsonyvárás négy hete. A Krisztusnak négy adventussa, eljövetele
vagyon: midőn testben megjelent; midőn a szívbe bészáll, és az embert megtéríti;
midőn halála óráján elmégyen az emberhez. Midőn eljön utolsó ítéletre."
A római katolikus egyház is négy adventi vasárnapot számlál. Advent, éppen
úgy, mint a nagyböjt, bűnbánati időszak, ilyenkor az istentiszteletekből
minden ünnepélyes mozzanat kimarad. A katolikus templomokban a violaszínű
miseruha ugyancsak a bűnbánatra utal. Kora reggelente misét mondanak Szűz Mária
tiszteletére. A Szentírás ennek a várakozási időszaknak legfontosabb
elemeként a szeretetet jelöli meg. Szent Pál azért fohászkodik, hogy
„Isten tegyen gazdaggá minket a szeretetben egymás és mindenki iránt.”
Advent első vasárnapjával kezdődik az egyházi év, azaz Krisztus életének
és munkásságának sorozatát felidéző láncolat. Az advent eredete az 5-6
századba nyúlik vissza, s eleinte heti háromnapos böjttel volt összekötve.
XIV. Kelemen pápa az adventi szerdákra és pénteki napokra rendelt böjtöt,
szombatra pedig megtartóztatást. Sokfelé – különösen idősebb asszonyok – még a 19. és a 20. század fordulóján is böjtöltek.
Az 1611. évi nagyszombati zsinat advent első vasárnapjától Vízkeresztig
a házasságkötést is püspöki engedélyhez kötötte. Az adventi időszak
alatt lakodalmat, táncmulatságot nem tartottak. Némely vidéken az advent
kezdetét gyermekek kántálása, karácsonyi köszöntése jelezte. Mint általában
a jelesebb egyházi ünnepekhez, az adventhez is különféle hiedelmek fűződnek.
A férjhez készülő lány például, mikor az első hajnali misére
harangoztak, a harang kötelékéből három kis darabot szakított, s azt a
hajfonó pántlikájában viselte, hogy farsangkor sok kérője legyen. Erdélyben
azt tartották, hogy a roráté, a hajnali mise alatt minden ajtót, ablakot, különösen
az ólét be kell zárni, mert ilyenkor a boszorkányok állati alakban a
harangozás elől a házakba, az ólakba húzódnak, és ott kárt okoznak. Az
advent idejét VII. Gergely pápa rögzítette András apostol ünnepéhez,
november 30-hoz legközelebb eső vasárnappal. "Az emberiség már az advent előtt is várakozott,
hátha egyszer beteljesedik a jóslat, s eljön az aranykor – írja Rónay László
katolikus újságíró Várakozások ideje című cikkében. – Vergilius sokat
vitatott, ezerféleképen értelmezett IV. eclogájában egy gyermek születését
köti a csodálatos kor eljöttéhez. Azóta egy gyermek képe merült fel az
emberek érzésvilágának horizontján. A gyermeké, akit nem a gazdagok, nem a
királyok, nem a hatalmasok várnak, hanem a pásztorok. Közéjük érkezik, az
ő érzéseiket igazolja." Az adventi koszorú ősi motívum. Azokban az időkben, amikor még
boszorkányokban, varázslókban, gonosz lelkekben és mindenféle régi
istenben hittek az emberek, azokból az időkből származik a varázskör
gondolata. Koszorút fontak a szalmából, fűzfavesszőből vagy zöld fenyőágakból,
és vörös meg aranyszín szalagokkal díszítették.
A zöld a termés színe volt, a piros az életé, a sárga és az arany
a fényé. A koszorú – vagy a kör – az örökkévalóság jelképe volt, és a
varázserőé is, amely nem törik meg, nem múlik el. Azt tartották, hogy az
ilyen "szent " koszorúkkal minden gonosz szellem elől el lehet zárni
a házat. Ez az ősi pogány varázslat idővel feledésbe merült. Csak
1838-ban újította fel egy keresztény férfiú, Johann Heinrich Wichern
protestáns lelkész. Ő alapította az első gyermekotthont Hamburgban. A ház
egyik termébe fából hatalmas csillárt készíttetett, és minden
istentiszteleten egy újabb gyertyát tűzött a csillárkoszorúba. Ez az ötlet
gyorsan követőkre talált más gyermekotthonokban is. De csak 1860-ban,
Berlin-Tegelben született meg az a gondolat, hogy a fakarikát fonott fenyőkoszorúval
helyettesítsék, és a huszonnégy gyertya helyett csupán négyet tűzzenek rá,
a négy adventi vasárnap jelképeként. Az első világháború idején protestáns
vidékeken már minden családnál kigyulladtak az adventi koszorúk, de csak századunk
ötvenes éveitől vált mindenütt általánossá. Néhány évvel ezelőtt találta
ki egy jó üzleti érzékű kertész, hogy felújítja az ősi szokást, és
ajtókra és ablakokra akasztható kis koszorúkat készített. Noha mára a
legtöbb helyen elfelejtették már, miért kör alakúak a koszorúk, de a
kedvenc forma és a kedvenc színek máig fennmaradtak. Keresztény templomokban
és otthonokban ma a koszorút a gyertyák alatt három viola színű, és egy rózsaszín
szalag fogja át, előbbiek a bűnbánatra, a negyedik örvendezésre buzdít.
Aforizma – Önállóan alkotott vagy nagyobb műből kiemelt rövid, általában egy-két mondatos szöveg, amely egy frappáns megfigyelést, gondolatot tartalmaz. Közmondásnak a közismert aforizmát nevezzük. Egyesek szerint az aforizmák a bölcsesség gyöngyszemei, mások a legtöbb aforizmát és azok sűrű használatát lehangolónak tartják. Akárhogy is legyen, egyben kell bízni: abban, hogy a kulturális kormányzatnak, a nemzeti és kereskedelmi intézményeinknek nem jut eszükbe megrendezni A Nagy Aforizma országos versenyt. "A vers- vagy aforizmagyűjtemények összeállítói többnyire olyanok, mint azok az emberek, akik cseresznyét vagy osztrigát esznek: először kiválogatják a javát, de végül is mindet elfogyasztják." Chamfort [ A Változó Világ bölcsességei ] Anarchizmus – A 19. században kialakult, viszonylag szűk körben népszerű eszme, amely – hirdetve az emberek eredendő jóságát és szolidaritását – elveti a hatalmat és az uralmat, azok minden formájában. (Részlet A civilizáció című kötetből) Anglia – Az első nagy dán történetíró, Saxo Grammaticus, aki a mi Anonymusunkhoz hasonló szerepet tölt be a dán nemzeti krónikaírásban, a 13. században lejegyzett „Gesta Danorum”, vagy „Dán Krónika” című művében érdekes magyarázatát adja a „dán” név eredetének. Íme: „Humble fiai, Dan és Angel, akiktől a dánok eredetüket veszik, népünk alapítói voltak, hacsak nem igaz Dudo francia krónikásnak az az állítása, hogy a dánok a görögöktől származnak, akiket danaidáknak is neveztek vala.” (Saxo Grammaticus, Dán Krónika I. könyv – dánul, Winkel Horn fordításában.) Saxo szerint az angolok származnak Angeltől, míg a dánok Dan utódai. Ő tehát nem igazán híve az egyébként is megmosolyogtatónak tűnő görög eredetnek, ha viszont hihetünk legendájának, akkor a dánok és az angolok testvérnép. „Miután bátorságukkal kitűntek vala, a nép egyhangúlag felruházta Dant és Angelt a ’királyi’ hatalommal és méltósággal, ámde a 'király' elnevezéssel nem, mert azt atyáink még nem használták. Angel a róla elnevezett országrészben uralkodott. Leszármazottai foglalták el Britanniát, saját őshazájuk nevét adván eme gazdag földnek.” (Saxo: ugyanott.) Könnyen lehetséges persze, hogy ebben a formában ez a legenda sem igaz, s pusztán politikai célokat szolgált, illetve a korábbi viking (dán) hódítást volt hivatva alátámasztani. ld. Egyesült Királyság Ausztria – Föderatív, 1955-ben örök semlegességet vállalt köztársaság Közép-Európában, az Európai Unió tagja. Fővárosa Bécs, Európa egyik legszebb városa.
|
| |||||||
Fogalommá vált nevek |
||||||||||
Attila hun király – Isten ostora Atatürk (Kemál Atatürk( – a törökök atyja
| ||||||||||
|
A Franklin kézi lexikona I-III. 1912. Cropley A. J. : Tanítás sablonok nélkül. Tankönyvkiadó, Budapest 1983 Dudás Róbert: A táplálkozás, 1998 Földes J., Ravasz L.: Cukrászat, 1999 Gyapay Dénes: Olaszország, 2006 Gyivicsán A., Krupa A.: A magyarországi szlovákok, 1996 Huotari Juhari: Finnország, 2005. Kozár Mária: A magyarországi szlovének, 2006 Manherz Károly: A magyarországi németek, 1997 Pintér Attila: Görögország, 2005. Szűcs R. Gábor: Dánia, 2003.
|
|
||||||||
|
||||||||||
X |
A tudás hatalom – Egy kompetens világért Változó Világ könyvírási pályázat Az én napom a Változó Világban Az én helyem a Változó Világban Az én lapom a Változó Világban Olvasni öröm – Egy olvasó világért Tudni, tenni, emberhittel – Egy jobb világért Új Kert – Egy boldogabb világért |
Kihívások? Nagy tervek? Kockázatok? Fejlesztés? Pályázat? Befektetés? Válságmenedzselés? Stratégiatervezés? Alapozd a sikert dinamikus modellel!
A játék szórakoztató dolog, de ha komoly a feladat, keresd meg a Változó Világ modellező műhelyét! |
– ...Ha a háború véget ért, talán hasznára lehetünk a világnak. – Valóban azt gondolják, hogy akkor hallgatni fognak magukra? – Ha nem: tovább várunk. Átadjuk a fejünkben őrzött könyveket gyermekeinknek, s majd ők várnak tovább... De nem kényszeríthetjük az embereket arra, hogy meghallgassanak. Maguknak kell rájönniük, ha majd egyszer elkezdenek gondolkodni, s kérdéseket tesznek fel: miért is robbant fel a világ alattuk? Egyszer csak eljön az ideje. – Hányan vannak maguk? – Sok ezren az elhagyott utak és sínek mentén.... ![]() Figyeld a Változó Világ Mozgalom blogját![]() |
X |
Hirdetés X |
1995 óta
|
1991 óta |
1992 óta |
1992 óta |
Az idők kezdete óta |
|