G
VÁLTOZÓ VILÁG 25.
Budapest az egyesítéstől...
K
R
M
|
|
|
|
Gépkocsik kötelező felelősségbiztosítása
(GFB) – Ahogy a neve is jelzi, ez egy kötelező biztosítás, amelyet mindenkinek
meg kell kötnie, akinek valamilyen gépjárműve van (legyen az személy- vagy
teherautó, motorkerékpár, vagy akár csak egy rendszám nélküli robogó). Célja,
hogy az általunk másoknak okozott károkat térítse meg, helyettünk. A
felelősségbiztosítást érintő kérdéseket kormányrendelet szabályozza. GFB nélkül
nem vehetünk részt a közúti forgalomban, ellenkező esetben súlyos bírságokkal,
valamint azzal szembesülhetünk, hogy egy véletlenül okozott kárt a saját
zsebünkből kell kifizetnünk. A MABISZ Kártalanítási Számla ugyan megtéríti
azokat a károkat, amelyeket GFB megkötése nélkül közlekedők okoznak, de aztán
kíméletlenül behajtja az összeget a károkozón.
A kötelező felelősségbiztosítást a gépjármű tulajdonosa, vagy üzembentartója
kötheti meg – ez az esetek túlnyomó többségében ugyanazt a személyt (vagy céget)
jelenti. Különböző tulajdonos és üzembentartó leginkább lízingelt gépkocsiknál
fordul elő, valamint azokban az esetekben, ahol – például költségkímélő
célzattal – az autó használati jogát nem adásvétellel adja át valaki.
A GFB nem csak a gépkocsi tulajdonosára nézve kötelező, hanem a biztosítóra is.
Ez azt jelenti, hogy ha eldöntöttük, hogy melyik biztosítóval kívánjuk megkötni,
akkor az a biztosító nem utasíthatja vissza az ajánlatunkat (mint azt más
biztosítási formáknál elvileg megteheti), hanem köteles azt befogadni. A
kötelező felelősségbiztosítás alapján a biztosító által, helyettünk kifizetett
kártérítés nem korlátlan, de meglehetősen magas a határösszeg: dologi károk
esetében 500 millió forint, személyi sérüléses károknál pedig 1250 millió
forint. (Ezek az összegek egyébként már EU-kompatibilisek, kb. 2 millió és 5
millió eurónak felelnek meg.)
Kötelező biztosítás új gépjárműre: Új autó, motorkerékpár vásárlásakor a
szalonban több dolgot is szeretnének elintézni, így a forgalomba helyezéshez
feltétlenül szükséges kötelező biztosítás megkötését is. Kérdés, hogy jó-e ez
nekünk? Olyan szempontból biztos jó, hogy kényelmes, mert az ilyenkor felmerülő
sok elintéznivaló közül legalább ennek a terhe lekerül a vállunkról, de
anyagilag valószínűleg nem járunk jól. A márkakereskedésekben jellemzően csak a
velük szerződött biztosítók ajánlatai közül választhatunk, amelyek között nagy
valószínűséggel nem lesz ott a piacon elérhető legkedvezőbb ajánlat, így a
szükségesnél akár két-háromszor is többet fizethetünk. Érdemes tehát
megfontolni, hogy a GFB-kötést magunk intézzük, annál is inkább, mert
portálunkon pár perc alatt valóban a teljes kínálatból választhatjuk ki a
legmegfelelőbb biztosítást. Ha a szalonban azt állítanák (nemegyszer előfordul),
hogy ez az út nem járható, ne higgyük el, mivel a rendszerünk által megküldött
ajánlati igazoló mindenben megfelel a követelményeknek. A márkakereskedők
további érve szokott lenni, hogy a gépjármú átvétele előtt még nem lehet tudni
annak a rendszámát, így nem lehet rá előzetesen megkötni a szerződést, csak a
tényleges átvétel napján. Rendszerünket azonban erre is felkészítettük, és így
arra is van lehetőség, hogy a szerződést rendszám megadása nélkül,
"adathiányosan" kössük meg. Az ilyen szerződés épp olyan érvényes lesz, minden
előírásnak megfelel, és csak annyi további dolgunk lesz vele, hogy a rendszám
ismertté válása után a hiányzó adatot pótolni kell. Új gépjármú vásárlása esetén
ezért feltétlenül ajánljuk, hogy tájékozódjon oldalunkon, mert lehet, hogy több
tízezer forint felesleges kiadástól kíméli meg így magát.
Kötelező biztosítás használt gépjárműre: Használt gépjárművet jellemzően
magánforgalomban, vagy gépjármű-kereskedésben vásárolunk, de mindkét esetben
szükségünk lesz egy kötelező felelősségbiztosításra. Nem közismert, de az év
közbeni, vásárlás miatti biztosításkötések száma bőven meghaladja az év végi
biztosítóváltás miatti kötések számát, így ez sokkal több embert érint. A
kereskedésben vásárolt gépjármú felelősségbiztosításának megkötésekor hasonló
helyzetben vagyunk, mint az új gépjármű vásárlása esetén (a kereskedésben nem
biztos, hogy a legmegfelelőbb ajánlatot kapjuk), a helyzet csak annyival
egyszerűbb, hogy előre ismerhetjük a megvásárlandó gépjármű rendszámát. Így
lehetőségünk van arra, hogy az autóért, motorkerékpárért már a rendszerünkben
megkötött szerződéssel, és a kinyomtatott ajánlati igazolóval menjünk. A
magánforgalomban történő vásárlásnál a legtöbbször elkövetett hiba, hogy valaki
megveszi az autót, vagy motort, majd hazaindul vele úgy, hogy a kötelező
biztosítás megkötését későbbre hagyja. A kevésbé kínos eset ilyenkor az, ha
rendőri ellenőrzéssel találkozunk, de sokkal kellemetlenebb, ha véletlenül pont
ekkor okozunk egy kárt. (Ez nem is olyan ritka eset, hiszen egy új, még meg nem
szokott autóban ülve sokkal könnyebb hibázni.) Mivel az adásvétel ekkor jogilag
már megtörtént, ilyenkor a régi tulajdonos kötelezője már nem érvényes (és
nyilván nem is menne bele, hogy az ő kötelezője terhére rendezze a biztosító a
kárt, rontva ezzel a bónuszát). Épp ezért használt gépjármű vásárlása előtt is
feltétlenül gondoskodjunk a kötelező felelősségbiztosítás megkötéséről – ha
pedig erre még sincs előzetesen lehetőség, akkor még mindig betérhetünk például
a legközelebbi netkávézóba, hogy pár perc alatt gondoskodjunk róla.
Kötelező gépjármű felelősségbiztosító váltása: Évente egyszer van
lehetőségünk arra, hogy GFB szerződésünket átvigyük másik biztosítóhoz. A
biztosítók október végén hozzák nyilvánosságra következő évi díjtáblázataikat,
így ha kedvezőbb ajánlatot találunk, november hónap folyamán (de december 31-re)
felmondhatjuk szerződésünket, majd december végéig kell megkötnünk az új
szerződést. Alapesetben a biztosítóváltás nem egyszerű folyamat, sok mindenre
kell odafigyelnünk, és egy esetleges hiba kellemetlen következményekkel járhat.
Először is a biztosítók díjtáblái olyan bonyolultak, hogy azt egy szakember is
csak nehezen tudja értelmezni, így a következő évi díjak pontos meghatározása
szinte lehetetlen. Továbbá figyelni kell arra, hogy a megfelelő tartalmú
felmondásunk igazoltan beérkezzen a biztosítóba december 1-ig, az új szerződést
pedig december 31-ig kell megkötnünk. Tennivalóink még ekkor sem érnek véget, a
következő év elején régi biztosítónktól be kell szereznünk kártörténeti
igazolásunkat, és azt – szintén igazoltan – el kell juttatnunk az új
biztosítónkhoz. Mindezektől a kellemetlenségektől azonban megkímélhetjük
magunkat, ha online alkusz szolgáltatását vesszük igénybe. Így pár perc alatt
könnyedén megtudhatjuk az összes biztosító következő évi díjajánlatát,
kiválaszthatjuk közülük a legmegfelelőbbet, majd egyetlen fax megküldésével
tennivalóink végére is értük – minden mást azt alkuszcég intéz helyettünk. Az
internetes biztosítóváltásnak tehát több előnye is van a saját ügyintézéshez
képest: tennivalóink sokkal egyszerűbbek, hiszen azokat szakemberek végzik el
helyettünk, szinte semmit nem ronthatunk el, így végig biztonságban vagyunk, és
nem utolsósorban a több ezer (vagy akár több tízezer) forintos díjkülönbözetet
még tovább is növelhetjük az online kedvezményekkel – és mindezekért egyetlen
forintot sem kell fizetnünk.
A kötelező felelősségbiztosítási bónusz-malusz: A kötelező
felelősségbiztosítás rendszerének markánsan jellemző része a bónusz-malusz
rendszer. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy aki nem okoz kárt, évente egyre
nagyobb bónuszosztályba kerül, így biztosításának díja egyre kisebb lehet, akár
az eredeti felére is csökkenhet. Aki viszont kárt okoz, bónuszfokozata
csökkenését lesz kénytelen elviselni – rövid időn belüli több károkozás esetén a
legrosszabb malusz-fokozatban az alapdíj kétszeresét, de akár háromszorosát kell
fizetnie. A legkedvezőbb bónuszosztály eléréséhez 11 év balesetmentes vezetésre
van szükség, ezért a már megszerzett bónuszunkra érdemes vigyázni. A
legalapvetőbb persze az, hogy lehetőleg ne okozzunk gépjárművünkkel kárt, de
arra is figyelnünk kell, hogy biztosítási díjunkat mindig időben fizessük be,
mert ha akár egyszer is kicsúszunk a fizetési határidőhöz képesti 30 napos
türelmi időből, a szerződés megszűnése, majd újrakötése miatt ismét
visszakerülünk az A0 kategóriába. Gépjárműcsere esetén - azonos kategóriában,
tehát például autóról autóra, motorról motorra – átvihetjük megszerzett
bónuszunkat, de ezt csak akkor tehetjük meg, ha a régit már eladtuk, és a
biztosítótól kikértük a kártörténeti igazolást. Gyakori tévhit, hogyha valaki
pl. egy beszámítási akció keretében leadta régi autóját a kereskedőnél, akkor
úgy gondolja, hogy azt már el is adta, de valójában az mindaddig a nevén marad,
amíg a kereskedő nem értékesíti – addig pedig a bónuszfokozat sem vihető át az
új autóra. Meglepő, de lehetséges, hogy egy kisebb koccanás utáni kárt érdemes
lehet saját zsebből kifizetni. A károkozás után bónuszunk ugyanúgy csökken egy
párezer forintos kárnál, mint egy többmilliós kárnál, két fokozatot lépünk
vissza, és persze nem lépünk egyet előre… Ez a három fokozat általában 15%
díjkülönbözetet jelent, mégpedig annyi évig, ami elméletileg a B10 fokozat
eléréséhez szükséges, ez pedig összességében már akár százezer forintot is
jelenthet.
Fontos tudnivalók a kötelező biztosításról
- Először is bármikor tudnunk kell igazolnunk, hogy rendelkezünk érvényes
szerződéssel. Ehhez a forgalmi engedélyünk mellett kell tartanunk az ajánlati
igazolót, a kötvényt, vagy a biztosító által kiadott igazolólapot, forgalmi
engedéllyel nem rendelkező jármű (pl. segédmotor-kerékpár) esetében pedig a
szerződéskötéskor kapott, majd a járműre felragasztott matrica szolgál erre a
célra. Közúti ellenőrzéskor a rendőr a szerződés megkötését jogosult
ellenőrizni, a díjfizetést már nem, de ennek ellenére – a felesleges viták
elkerülése céljából – érdemes lehet befizetési bizonylatunkat, vagy annak
másolatát szintén magunknál tartani.
- Szintén elengedhetetlen kötelezőnk bizonylatainak bemutatása az időszakos
műszaki vizsgán, valamint természetesen abban az esetben, ha netán baleset
részesei lennék. Ez utóbbi esetben – ha nem mi vagyunk a hibásak, akkor is -
szükségünk lesz egy, vagy több baleseti kárbejelentő lapra is, ezt a biztosítónk
ingyen bocsájtja rendelkezésünkre, mindig tartsuk a kesztyűtartóban.
- Ha elhagyjuk az országot, feltétlenül szerezzük be a zöldkártyát is (ez nem
azonos a környezetvédelmi vizsgálatot igazoló lappal), biztosítónk ezt is ingyen
bocsájtja rendelkezésünkre. Noha nemzetközi egyezmények szabályozzák, hogy mely
országok fogadják el egymás kötelező szerződéseit, és így elméletileg a legtöbb
esetben erre a dokumentumra nem lenne szükség, a tapasztalat mégis azt mutatja,
hogy bizonyos országokban a rendőrök kérik a zöldkártya bemutatását – és hát
kinek van kedve egy idegen ország rendőrével az ő nyelvén jogi vitát folytatni?
- Végezetül a legfontosabb tanács: baleset után, ha személyi sérülés is történt
(ez esetben kötelező), ha külföldi gépjármű is részese a balesetnek, vagy ha a
baleset résztvevőinek nem sikerül teljesen egyértelműen megállapodniuk a
felelősség kérdésében, mindig hívjunk rendőrt, így sok további
kényelmetlenségtől szabadíthatjuk meg magunkat.
Teendők kár esetén: Ha baleset részesei leszünk, először is azt kell
megállapítanunk, hogy történt-e személyi sérülés. Ha igen, természetesen
legelőször a mentőket, majd a rendőrséget is értesíteni kell. Ezután biztosítani
kell, hogy a balesetet szenvedett járművek ne okozhassanak újabb balesetet,
például elakadásjelző háromszögek kihelyezésével. A rendőrséget akkor is
feltétlenül értesíteni kell, ha a balesetnek külföldi gépjármű is részese, vagy
ha az érintettek nem tudnak egyértelműen megállapodni a felelősség kérdésében.
Ha van rá lehetőségünk, fényképezzük le a baleset helyszínét és a keletkezett
károkat, akár csak egy kamerás mobiltelefonnal is, valamint keressünk
szemtanúkat, ezzel is sok későbbi vitát előzhetünk meg. Ezután – ha lehetséges –
tegyük szabaddá az úttestet, hogy a szükséges adminisztráció idejére ne tartsuk
fel feleslegesen a forgalmat. Feltétlenül tételesen ellenőrizzük le a baleset
összes résztvevőinek iratait (személyi, jogosítvány, forgalmi, biztosítási
adatok), majd töltsünk ki minden résztvevő részére egy baleseti kárbejelentő
lapot – amely remélhetőleg van nálunk. Ha nem mi vagyunk a hibásak, és
gépjárművünk mozgásképtelenné vált, akkor az ellenfél kötelezőjének terhére
hívhatunk trélert. A szállítást ugyan ki kell fizetnünk, de ezt a biztosító meg
fogja téríteni. A baleset után a kárt be kell jelentenünk az illetékes
biztosítónak (akkor is, ha mi voltunk a hibásak, elvégre a mi szerződésünk
alapján fogják rendezni a másik kárát). Ha mi voltunk a "szenvedő fél", akkor
lehetővé kell tennünk a károkozó biztosítójának, hogy szakértője megszemlézze a
járművünket – ezt történhet a biztosító kárfelvételi egységénél, de ki is
hívhatjuk otthonunkba, vagy a szervizbe, ahol majd a javítást elvégzik. | |
|
|
|
Hasznos tanácsok:
1. Az online kötelező olcsóbb! Mindenki szeretné a lehető legolcsóbban
megúszni a kötelezőt, ráadásul itt szinte azonos szolgáltatásokat kapunk, igen
eltérő árakon. A lehetséges díjakat gyakorlatilag csak az online szolgáltatás
igénybevételével tudjuk összehasonlítani. Ennél is fontosabb azonban, hogy az
online kedvezmények (amelyek akár 30%-ot is elérhetnek) igénybevételével még az
egyéb módokon elérhető legolcsóbb szerződésnél is olcsóbbat találhatunk, így a
kényelem és gyorsaság nyújtotta előnyök mellett még többet spórolhatunk.
2. Ne 3 ajánlatból válasszon kötelezőt! Kötelező biztosítást köthetünk a
biztosítók ügyfélszolgálatán, vagy üzletkötőinél, de ott nyilván csak az adott
biztosító termékét vásárolhatjuk meg. A márkakereskedésekben,
használtautó-kereskedésekben már nagyobb a választék, általában három ajánlat
közül választhatunk – de még így sem biztos, hogy a legolcsóbbat kaphatjuk meg.
Az online szolgáltatás igénybevételével azonban a teljes piaci kínálatból,
árgaranciával választhatunk, így minden szempontból ez a legjobb megoldás.
3. Érdemes-e az egyesületekkel szerződni? A válasz természetesen nem lehet
egyértelmű. A biztosító egyesületek díjai gyakran alacsonyabbak, mint a "nagy
biztosítóké", mert nonprofit jelleggel, és komoly hálózat fenntartása nélkül
működnek. Hátrányuk is épp ez lehet, ha bármilyen ügyintézés válik szükségessé
(akár csak egy zöldkártyára lenne szükségünk), sokkal nehezebben érhetők el,
mint a legnagyobb biztosítók, amelyek gyakorlatilag minden városban tartanak
fenn ügyfélszolgálatot. Attól azonban nem kell tartanunk, hogy a biztosító
egyesületek ne lennének képesek kifizetni helyettünk az általunk okozott
károkat.
4. Milyen kedvezményeket vehetek igénybe? Már csak felsorolni is lehetetlen a
biztosítók által alkalmazott kedvezményeket (amelyek száma már bőven száz felett
van), hát még azt, hogy melyik milyen feltételekkel vehető igénybe.
5. Mire kell figyelni a díjfizetésnél? Leginkább arra, hogy még véletlenül se
csússzunk ki az esedékességtől számított 30 napos türelmi időből, mert ez
esetben a szerződésünk automatikusan megszűnik. Nagyon fontos az is, hogy a
díjfizetéssel kapcsolatos minden felelősség a miénk a jogszabályok szerint,
tehát akkor sem ülhetünk tétlenül, ha a biztosító esetleg későn, vagy egyáltalán
nem küld csekket.
6. Minden esetben fizet helyettem a biztosító? A válasz röviden: igen. Ennek oka
a magyar jogrend károsultvédelmi kialakítása. Azonban mégsem engedhetjük meg,
hogy kötelező nélkül, vagy esetleg ittasan közlekedjünk, vagy szándékosan
okozzunk kárt, mert ugyan a biztosító (vagy a MABISZ Kártalanítási Számla)
ilyenkor is megtéríti az okozott kárt, de utána könyörtelenül behajtja rajtunk a
kifizetett összeget.
| |
Biztosítás.hu
Biztosításonline24
Biztosítástipp
Netrisk |
Gy
|
|
Gyanús tárgyak – Gyanúsak az olyan járművek,
táskák, csomagok, levelek stb., amelyek eredete, vagy tulajdonosa kétséges, vagy
nem tisztázható. Ilyenek pl. üzemzárás után vagy munkakezdés előtt garázsban
talált azonosíthatatlan jármű, gazdátlan aktatáska, bejáratnál letett név,
címzés nélkül ellátott csomag, vagy vastagabb címzetlen boríték stb. A nem
hivatalos küldöncök, vagy posta által leszállított gyanús tárgyakat semmilyen
körülmények között nem szabad érinteni, vagy elmozdítani. A közvetlen
környezetet ki kell üríteni, az embereknek a fenyegetett övezetből való
kihozatala nem történhet a gyanús tárgy mellett, vagy annak közvetlen közelében.
A veszélyes tárgyakat el kell távolítani. Célszerű egy nehezebb bútordarabot
árnyékolásnak elhelyezni. Az ablakot minden esetben ki kell nyitni, szabadban a
biztonságos távolságot be kell tartani. Gyanú, vagy fenyegetés esetén azonnal
értesíteni kell a legközelebbi rendőri szervet, és a következőket kell közölni:
a bejelentő neve, a pontos cím, egyéb azonosító adatok, a talált tárgy
sajátosságai (nagyság, kinézet stb.), konkrét fenyegetés esetén az esemény
bekövetkezésének jelzett időpontja, a bejelentésig tett intézkedések. A
rendőrségnek már a telefonon adott utasítását is be kell tartani. Bármely
tűzeset lehetőségére utaló jelnél az illetékes tűzoltóságot is értesíteni kell.
Gyülekezési jog – Mindenkit megillető
alapvető szabadságjog, amelyet a Magyar Köztársaság elismer, és biztosítja annak
zavartalan gyakorlását. E jog gyakorlása keretében:
– békés összejövetelek,
– felvonulások,
– tüntetések (rendezvények) tarthatók, amelyeken a
résztvevők véleményüket szabadon kinyilváníthatják.
A gyülekezési jog gyakorlása nem valósíthat meg
bűncselekményt vagy bűncselekmény elkövetésére való felhívást, valamint nem
járhat mások jogainak és szabadságának sérelmével. A rendezvény szervezője
magyar, illetőleg magyarországi tartózkodási vagy letelepedési engedéllyel
rendelkező nem magyar állampolgár lehet. A közterületen tartandó rendezvény
szervezését a fővárosban a Budapesti Rendőr-főkapitányságnak (máshol a helyileg
illetékes rendőrkapitányságnak) legalább három nappal a rendezvény megtartásának
tervezett időpontját megelőzően kell bejelenteni.
| |
|