1995 óta
|
1991 óta |
1992 óta |
1992 óta |
Az idők kezdete óta |
|
|
|
Támogatásod? |
ÉletmódTörténelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok
![]()
Egyéni keresés
|
ÉLETMÓD Család, otthon, szabadidő, szokások, sport, játék, néprajz
|
|
|
|||||||||||
Tanulmányokat kínálunk, keresünk, közvetítünk, bármilyen témában!
|
Harctánc Láthatjuk a pesti utcán, diákrendezvényeken vagy -klubokban. A capoeira, ez az afro-brazil eredetű táncos harc vagy harcos tánc szinte mindenkit első látásra magával ragad. A legkülönfélébb embereket. Hogy kit mi fog meg benne? Talán mindenkit más. Engem, mondjuk, Mauro abadája nyűgözött le elsőre. – Szatír! – kiált hátra Bence egyik társának, aki egy kapualjban veszi magára capoeirás nadrágját, miközben az esti Váci utca járókelői egyelőre csak kíváncsian figyelik, mire készül ez a hangos, magyarul és portugálul felváltva beszélő társaság a thai büfé előtt. Néhány bemelegítő mozdulat után Luciane, a brazil lány vezetésével pillanatok alatt feláll a roda: a tapsoló, zenélő és éneklő játékosok alkotta kör. Az első hangra legalább ötvenfős közönség gyűlik a csoport köré, és mindenki lenyűgözve nézi a capoeirát, ami Brazíliában nemcsak tánc, mozgás, hanem olyan lehetőség, ami a tehetségeseknek – a labdarúgáshoz hasonlóan – kiutat jelenthet a szegénynegyedekből. „A mesterfokra eljutó capoeristának komoly szakma van a birtokában – mondja Záponyi Bence, aki nemrégiben hosszabb időt Brazíliában töltött. – Olyan szinten tud táncolni, hangszereken játszani, énekelni és mozogni, hogy a világ bármely pontján szívesen fogadják, mint tanárt. A menyasszonyom, Luciane például szambát, portugált és capoeirát tanít Magyarországon.” A Grupo Capoeira Brasil magyar csoportjának most Luciane a vezéralakja. Latinos tűzzel kezdi az éneket és járja körbe igazgatva a rodát. Néha azt mutatja, menjenek közelebb egymáshoz a középen, párban küzdő-táncoló pár tagjai, mert túl nagy a távolság, nincs meg a táncosok közt a kapcsolat. „Az egy dolog, hogy az ember edzésen, egyedül milyen figurákat tud megcsinálni – magyarázza később Bubu, azaz Ránky Ernő, a csoport másik tagja. – Teljesen más, amikor a társad mozgásával összehangolva, a másik menekülő vagy támadó mozdulataival harmóniában kell ezeket az akrobatikus elemeket megcsinálni. Ezért a bemutatókon mindenki csak olyan mozdulatba kezd bele, amit már egészen biztosan tud. Senki nem kockáztat meg egy még nem teljesen begyakorolt figurát.” A rodával szemben ülök, pár méterre a csoporttól, s a combomban érzem a körből vibráló energiát. Ezt emlegeti Luciane is, amikor arról beszél, miért kezd Brazíliában egy lány capoeirázni. Hatalmas gesztusokkal ecseteli, milyen érzés bent lenni a körben és érezni a zene, a tánc és a társak által kiváltott hatást. Sajnálom, hogy nem tudok portugálul, s ezért csak Bence közvetítésével beszélgethetünk. A társaságban viszont meglepően sokan beszélik a nyelvet. „Korábban szerettem volna kongázni, valamilyen nyelvet tanulni, sportolni – mondja Bubu –, itt mindezt megkapom egyszerre, ráadásul úgy, hogy egyik a másikat erősíti. Mindenki másért kezdi el a capoeirát. Van, aki fitneszgyakorlatként kezeli, a másik harcművészetet akar tanulni és úgy kerül ide, megint más táncolni akar. De az is nagy pillanat, amikor egy body buildinges fiút meglátsz szambát táncolni!” Kérdezem, mi történt azzal a fiúval, akit fél éve láttam náluk capoeirát oktatni. Azt mondják, két brazil fiú is volt velük, de most hazamentek a barátjuk mesterré avatására, mert náluk az hatalmas buli. „A sötétebb bőrűre gondolsz? Őt Maurónak hívják.” És hogy nevezik a nadrágot, amit viseltek? – kérdezem. „Abada. Eredetileg matróznadrág lehetett, mert biztos az volt a legolcsóbb.” Mauro abadája olyan volt, mint amely bármelyik pillanatban lecsúszhat róla – mondom. „A brazilok minden nadrágot lejjebb szabnak, mint nálunk szokás – mondja vigyorogva Bence. – Fontos, hogy minél több látszódjon a fenékből.” „Egyébként az abadáját is mindenki magának tervezi – veszi át a szót Bubu. – Nincs két egyforma.” Magyarországon mindössze kétéves története van a capoeirának, de úgy látszik, nincs szükség külön reklámra. Alig néhányan kezdték, ma pedig előfordul, hogy egy edzésen százhúszan vannak. „Mi ugyanúgy százszor gyakorlunk egy rúgást, mint akármelyik más küzdősportban teszik, de a vége mindig más lesz, és ettől sosem unalmas. Imádunk edzeni, most már öt edzésünk van egy héten” – meséli Bubu. A mai bemutatón a játékosok fele lány. Nem csoda, hiszen hiába tekintik a capoeirát elsősorban küzdősportnak, más a hangulata, mint a harcművészeteknek általában. Itt alapvetően a játék a fontos. A körben ugrásokkal, rúgásokkal, szaltókkal és kézenállásokkal egymásnak felelgető játékosok egyfolytában mosolyognak, és gyakran néznek egymás szemébe. A játéknak több fajtája van: lehet barátságos vagy kemény, gyors vagy lassú, a dalok ritmusától függően. De a capoeiristák azt mondják: ők nem küzdenek, hanem játszanak. Ezzel a hozzáállással viszont sokra mehet az ember a harcban is. Mesélik, hogy egy találkozón, ahol a világ különböző harcművészei csaptak össze, egy capoeirista nyert. A szokatlan harcmodor ugyanis rengeteg meglepetéssel szolgál. „Brazíliában a capoeira ma is a túlélést jelenti, hiszen este végigmenni az utcán nem életbiztosítás. Milyen egy esti utca Sao Paulóban?” – néz Bence kérdőn a társaságukban levő brazil focistára, aki Fóton játszik. „Hú, durva – feleli ő tört magyarsággal. – Elveszik pénz, nadrág, minden.” Bubu szerint az alaphangszer, a berimbau fejezi ki leginkább a capoeira lényegét: „Ez egy húros, íjszerű hangszer, ami valamikor fegyver lehetett. Ült a harcos a sátrában, unatkozott és pengetni kezdte. Egy fegyver, amiből hangszer lett. Kell ennél szebb?” A capoeira története Az eredete homályba vész, hiszen az utolsó húsz évet kivéve semmilyen írásos dokumentuma nincs, a dalok évszázadokon át szájról szájra hagyományozódtak, a mozdulatokat egymástól tanulták el a capoeiristák. Annyi bizonyos, hogy annak idején az Afrikából Brazíliába hurcolt fekete rabszolgák kezdték ősi harci mozdulataikat táncba, ritmusba fojtani, mivel fogva tartóik nem engedték meg nekik a fegyverhasználatot. Az elviselhetetlen körülmények ellen, önvédelmi technikaként fejlesztették ki az elnyomott afro-brazilok a capoeirát, amelyet a brazil állam hamarosan üldözni kezdett. A XIX. század végén be is tiltották. A hatóságok ugyanis hamar felismerték, hogy ez a rituális tánc/harc/játék (mindenki azt lát bele, amit akar) a törzsi kultúrát élteti tovább, gyakorlóiban erősíti az Afrika-tudatot és magabiztos, önálló, összetartó – vagyis az államra nézve veszélyes – csoportokat nevel. Az áttörést aztán 1932 jelenti, amikor Bimba mester bemutatót tarthat az elnök előtt, aki a capoeirában jó reklámot lát Brazília számára, ezért engedélyt ad egy legális akadémia megnyitására. A durva utcai harc helyett ekkor kezd a kifinomult, művészi stílus erősödni a capoeirán belül. Ma Brazíliában százezrek űzik különböző irányzatait, s a futballéhoz hasonló népszerűségnek örvendő nemzeti sport: a Copacabanán egymást váltják a homokban focizó és capoeirázó társaságok. Oravecz Éva Csilla [Népszabadság]
|
Lazítson, és olvasson! Ajándék masszázs-utalványt, vagy akár bérletet adunk!
|
|||||||||
Események, rendezvények, ünnepek |
|||||||||||
Tud figyelemre méltó eseményről? Kérjük, jelezze! Például: itt
Tanulmányokat kínálunk, keresünk, közvetítünk, bármilyen témában!
|
|
|
|||||||||
|
A Franklin kézi lexikona I-III. 1912. Bárczy Barnabás: Számtan, 1962 Cotterel, Arthur: Mítoszok és legendák képes enciklopédiája, 1994. Hésziodosz: Istenek születése, 1974. Mérey Gyula: Számtan, 1914 Pecz Vilmos (szerk.): Ókori lexikon I–IV., 1902. Román József: Mítoszok könyve, 1963. Szimonidesz Lajos: A világ vallásai, 1988. Trencsényi-Waldapfel Imre: Mitológia, 1974. Topper, Uwe: A nagy naptárhamisítás, 2003
|
|
|||||||||
A 20 éves VÁLTOZÓ VILÁG könyvsorozatban eddig 77 magyar és 8 idegen nyelvű kötet jelent meg. A könyv világában ez hosszú időszak, hosszú címlista, figyelemre méltó, szép eredmény! Igen, a könyv világában ez szép eredmény, de jellemző hátránya a hasonló sorozatoknak, hogy régebbi kötetei egyre nehezebben beszerezhetők... A VÁLTOZÓ VILÁG esetében ettől többé ne tartsunk, mert a sorozat minden kötete kapható, vagy rövid határidővel megrendelhető, most már nem csak könyv alakban, hanem elektronikusan is! |
![]() |
Egyedülálló: egyedi, személyre szabott változat! A sorozat kötetei igényelhetők egyedi, személyre szabott változatban. Erre számtalan megoldás lehetséges. Az egyik legegyszerűbb - szinte költségmentes - megoldás az, amikor az igénylő biztosítja a belső (B2) borító anyagát. A személyre szabás csodás módon növeli a kötet érzelmi hatását és értékét, rendhagyó és időtálló ajándékká is teszi.
Érdemes
tájékozódni!
|
X |
Hirdetés X |
A sorozat katalógusából kiválaszthatod, és akár személyre szabott vagy céges kivitelben megrendelheted: Főleg budapesti cégek, szervezetek, intézmények részére: Cégek, szervezetek, intézmények részére:
Magánszemélyek, cégek, szervezetek, intézmények részére:
SAJÁT NAPTÁR
(1, 12 vagy 365 lapos is, idézetekkel!) Mindenféle papíralapú vagy elektronikus kiadvány elkészítéséhez – évtizedes tapasztalatok, meggyőző referenciák birtokában – készséggel biztosítjuk professzionális szolgáltatásainkat
|
– ...Ha a háború véget ért, talán hasznára lehetünk a világnak. – Valóban azt gondolják, hogy akkor hallgatni fognak magukra? – Ha nem: tovább várunk. Átadjuk a fejünkben őrzött könyveket gyermekeinknek, s majd ők várnak tovább... De nem kényszeríthetjük az embereket arra, hogy meghallgassanak. Maguknak kell rájönniük, ha majd egyszer elkezdenek gondolkodni, s kérdéseket tesznek fel: miért is robbant fel a világ alattuk? Egyszer csak eljön az ideje. – Hányan vannak maguk? – Sok ezren az elhagyott utak és sínek mentén.... ![]() Figyeld a Változó Világ Mozgalom blogját![]()
|
|
X |
Hirdetés X |
1995 óta
|
1991 óta |
1992 óta |
1992 óta |
Az idők kezdete óta |
|
CHANGING WORLD | LE MONDE CHANGEANT | СВЕТЪТ В ПРОМЯНА
|
|
Változó Világ, 2023 |