|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Támogatásod? |
KözlekedésTömegközlekedés | Jog | KRESZ | Életmód | Kultúra | Közlekedéspolitika
Egyéni keresés
Ez, és az összes többi útmutató, címtár, lexikon elektronikus formában vagy nyomtatásban, tetszőleges formátumban és példányszámban, igény szerint szerkesztett, bővített tartalommal, kereskedelmi, belső (magán) használatra vagy reprezentációs célra.
|
|
|
A Változó Világ a YouTube-on, a Facebookon, a Pinterest-en. |
|
||||||
Gyógykezelés parkolási díjjal
Volt, aki erőszakkal hajtott be az
onkológiai intézet parkolójába – Tavasszal módosítja a
szabályokat a közgyűlés Mind több kórházat kebelez be a fizető parkolási övezet, de az olykor egész napos vizsgálatokra, kezelésekre autóval érkező betegeknek semmiféle kedvezmény nem jár. Az automatákat üzemeltető, birtokló társulások vezetői állítják, semmit sem tehetnek, mert a főváros nem szabályozza ezt a kérdést. Jövő tavasszal viszont a közgyűlés elé kerülhet az átdolgozott, a kórházak környéki parkolási rend felülvizsgálatát is tartalmazó szabályzat. Szeptembertől ismét bővült Budapesten a fizetőparkoló övezet: pénzbe kerül a várakozás például a XII. kerületben a Városmajor környékén is. Így került a fizetőzónába többek között az Országos Onkológiai Intézet. Az autós pácienseknek azonban – ahogy egyetlen más fizetőövezetbe került budapesti kórháznál – semmilyen kedvezmény nem jár. Az onkológiai intézetben nemegyszer megesik, hogy a kezelésre, kontrollra érkező betegeknek vagy jobb esetben az őket kísérő hozzátartozóknak időnként ki kell menniük az épületből, hogy újabb jegyeket vegyenek. Mert bár a gépkocsik a környéken az átlagosnál több ideig parkolhatnak egyszeri fizetéssel, a daganatos betegek rendszerint legalább négy órát, de inkább egy egész délelőttöt eltöltenek a Kékgolyó vagy a Ráth György utcai épületben – tudtuk meg Mátyás Gézától. Az onkológiai intézet biztonsági rendészetének vezetője nem tagadja, szinte mindennapos, hogy embereit átkozzák. Az is előfordult, hogy a 600-as Mercedesszel érkező rákos beteget három verőlegény kísérte el, így az őrök a fenyegetés miatt, a tilalom ellenére is beengedték az autót az intézet területére. A betegek ugyanis nem kaphatnak behajtási engedélyt, bár a rokkantakat és a végső stádiumba jutott betegeket autóval is beengedik. Az áldatlan állapotot jelzi, hogy bár az intézeti kapun belül 176 parkolóhely van, több mint négyszáz behajtási engedélyt adtak ki dolgozóiknak, és további 408 ideiglenes engedéllyel látták el külső szállítóikat, szervizelőiket. Nincs könnyebb helyzetben a Blaha Lujza tér közelében található Szent Rókus Kórház sem. Szabó János főigazgató elmondta: rendkívül kicsi a belső udvar, így a parkoló dolgozóiknak sem elegendő. Pedig be kell engedniük a mentőket és a gyógyszert, kórházi textíliát, ételt szállító autókat is. Legnagyobb gondban mégis a betegek vannak, az intézményben ugyanis évente mintegy 300 ezer járó beteget gyógyítanak, akiknek több vizsgálatnál akár órákat is a kórházban kell tölteniük. Ilyenkor újra és újra ki kell menni, és pénzt kell dobni az automatába, különben megbüntetik őket. A Semmelweis Egyetem II. számú, Tűzoltó utcai gyermekklinikáján az orvosok autói – úgy-ahogy – elférnek, a klinika mellett ugyanis van egy üres telek, ahol 35-40 autónak parkolót alakítottak ki. A szállítók, vendégek azonban rendre nehézségekbe ütköznek: volt rá precedens, hogy a főigazgatóhoz érkező vidéki kolléga autóját elszállították. Az is előfordult, hogy az anomáliák miatt megsértődött egy szállító, és – nagy kárt okozva az intézménynek – visszavitte a megrendelt árut – mondta el lapunknak Szalainé Pesti Ágnes, a klinika gazdasági vezetője. A Budapest fizetőparkolói övezetén osztozkodó három társulás vezetői egybehangzóan állítják: semmiféle rendelet nem szabályozza a kórházak környéki parkolási rendet, így nem adhatnak kedvezményt. A többek között a XIII. és a IX. kerület egy részét, valamint a teljes Nagykörút parkolását felügyelő Budapesti Önkormányzati Parkolási Kft. ügyvezető igazgatója, Novák Péter elmondta, hogy a társulás csupán jogalkalmazó, vagyis amíg a főváros nem hoz olyan rendeletet, amely lehetővé teszi a kórházak környékén az ingyenes parkolást, nem tehetnek semmit. Hozzátette: megoldás lehetne, hogy az intézmények környékén a parkolóban eltölthető leghoszszabb időt megdupláznák. A kedvezmények vagy akár az ingyenes parkolás megvalósítása azonban szinte lehetetlen, mert nehéz megállapítani, ki az, aki gyógykezelése miatt parkol a területen. Az V. kerületben működő Fővárosi Közterületi Parkolási Társulás vezetője, Tóth József elmondta: egyedül arra van lehetőségük, hogy egyedi elbírálás alapján elengedjék a büntetést, ha valaki például igazolhatóan beteget szállított a rendelőbe. Hangsúlyozta: ezt a magyarázatot is legfeljebb csak egyszer fogadják el. A I., a II., a VI., a VII., a VIII., a XI., és a XII. kerületet felügyelő Fővárosi Önkormányzatok Parkolási Társulásának elnöke, Zettner-Kovács Krisztián lapunknak elmondta: felkérik a fennhatóságuk alá tartozó területek önkormányzatait, hogy a fővárosnál kezdeményezzék az időkorlátozási rend megváltoztatását. Boda András, Köbli Anikó - Népszabadság • 2001. november 17. |
Gyermekek közlekedésbiztonsága
|
|||||
|
|
|||||
Tömegközlekedés Új-Zélandon Jellemzõen nincs tömegközlekedés, bár a fõbb városokban, így Aucklandban is járnak buszok, igazából hasznavehetetlenek. Wellington tûnik az egyetlen józan kivételnek, itt valami rendszer látszott kitûnni a népek mozgatásában.14 éves kortól lehet az emberfiának jogosítványa, és jellemzõen van is. No meg autója is, amiknek az árára igen jellemzõ az olcsóság. Még az EU-tagországokból importált termékek, így a gépkocsik is olcsóbbak újonnan, mint nálunk, a védõvámok ellenére, és ez röhej, mert sem a távolság, sem az életszínvonal nem összevethetõ.Csak az öreg, dzsuva Porschék és lekattant német - nálunk felettébb értéktelen - autó (bal)sikerek ára horror. Az oldtimerekrõl nem hangsúlyozhatom elégszer: sok van, gyönyörûen karban vannak tartva, és használják õket a mindennapokban. A mindenkinek jogosítványt elv azért elég sok oda nem illõt von be a közlekedésbe, így például hallottunk egy gyengén látókkal teli faluról, ahol mindenki vezet, és további nem 100%-osakról is: „Így rángatóznak a kormánynál, te meg kapod a frászt". Emellett szidalmakat hallhattunk a törvénykezés elnézõ voltáról is: „sorozatgyilkosokat kiengednek, csak mert a pszichiáter meggyógyultnak találta õket."
Akár le is élheted az életed sávváltásos elõzés nélkül - ezek ritkaságán magunk is csodálkoztunk. És nem olyan rosszak azok a „round aboutok"=körforgalmak sem, pláne ha nem több sávosak. Ennek és a lámpáknak köszönhetõen megint csak elég nagy biztonsággal lehetne részt venni a balsávos közlekedésben, ha az ember tudja, hogy eztán balra kanyarodik kis ívben, és jobbra nagyban, és figyel, hogy a balra mellette ülõ ne lógjon az útszéli árokba. De csak lehetne: van egy szabály, amirõl ha nem hallasz egy kint élõ magyartól, sosem tudod meg, és ez könnyen az életedbe kerülhet. Nevezetesen: az ember azt várná, hogy ha már balra kis ívben kanyarodik, elsõbbséggel bír a szembõl érkezõ, jobbra nagy ívben kanyarodóval szemben. Egy fittyfenét! Erre nagyon nehéz figyelni, és lévén a rezidensek nem tudják, hogy nem tudsz róla, nem is tájékoztatnak. A városi közlekedés tehát autóval kivitelezhetõ, és megint kilóg kicsit Wellington, ahol az egyirányú utak és a lehetetlen szögek napokig megtréfálják az embert. Van egy szinte kikerülhetetlen utca, amely a feléig az egyik irányba, onnantól a másikba egyirányú! A városközi távolságok szerencsére nem nagyok - értem ezt az északi szigetre. Kb. 5 óra alatt el lehet jutni az egyik végébõl a másikba, lévén a sziget pont Magyarországnyi méretû. Az autópark amolyan duplán színes: a japánból áthozott gépkocsik (ezeket a kereskedõk gyakran nem típusonként, hanem x darab alapján rendelik) és az ausztrál importok részben fedik egymást, a különbség fõként abban áll, hogy más-más típusnevekkel kerülnek forgalomba a lényegében megegyezõ autók. Pl. a Honda Vigor ugyanaz, mint a Honda Legend, a japánból érkezõ Lexusok Toyota márkanevet viselnek, és gyakran eltérõ motorokat. Míg a japán autóknál 2500 ccm a jellemzõ felsõ határ (de 4000-nél nagyobb benzines még a Lexusokban sincs), addig az Ausztráliában gyártott Fordok és Holdenek lényegesen nagyobb ûrtartalmúak. A Holden, ha valaki nem tudná, az ottani GM, vagy ha úgy tetszik, Opel. Míg az autópark fele japán, az ausztrál és német importok a népszerû SAAB 9-3 kabrióval és elenyészõen kis mennyiségû amerikaival (fõként bal kormányossal) osztoznak a fennmaradó részen. Olaszokból nincs sok, de Ladát, ahogy a világon mindenütt, itt is lehet találni: az oroszok tartozásaikat gyakran ezekkel tudták le. Az infrastruktúra kapcsán meg kell említenem egy okos húzást: a gyérebben lakott területek házszámaikat az utcájuk leágazásától (vagy a település táblájától) mért távolságuk alapján kapják, méterben, így elképzelhetõ hogy, csak két ház van, de a távolabbi hatezer fölötti számú. Viszont nem okoz gondot ha a kettő közé újabbakat húznak fel: nem lesz A, I/A, meg hasonlók. Szokatlan, de logikus, hogy a kocsiknak nincs felségjelzésük. A rendszámtábla 6 karakteres, általában két betû, négy szám, de a 6 karakter bármi lehet, és ezt szeretik az emberek kihasználni. Autót a rövid tartózkodásra lehet venni is, de baleset esetén visszaüthet, hogy külföldi nem köthet rá biztosítást. A bérautókkal nincs ilyen gond. Áthidaló megoldás lehet egy kinti ismerõs, akinek a nevén van az autó, de rögzíteni kell a lehetséges sofõröket, és vagy odaajándékozzuk neki, vagy aztán jön az eladási macera, és várhatjuk, hogy egyszer ismét birtokunkba kerüljön a hatalmas összeg, mert autókínálatból dömping van. Az „ötszáz dolláros" autók persze nem valami garantált mûszaki állapotúak, és mi is jobbnak láttuk, ha napi 35 dollárért bérlünk biztosítással bíró, jobb állapotú autót, még ha a bérlet díjából lehetett volna több roncsunk is. Az elutazók gyakran a reptér parkolójában felejtik ezeket a járgányokat, és mivel a tulajdonviszony megmarad, a tárolóba szállított kocsik nem idegenítõdnek el, csak mind nagyobb helyet igényelve mind nagyobb összegeket emésztenek fel az államkasszából. Ha valaki igazán jó áron akar klassz autót, menjen el egy aukcióra. Vendéglátóink Holdenje - nem tévedés! - Németországban készült, jobb kormánnyal. A tizenötezer dollárt kóstált Nissan mikrobusz a maga három évével, extráival és japán belföldre elõállított minõségével (a cikk írásakor 130 Ft körül van az NZD) jó vételnek bizonyult családi, hétvégi, kiránduló és eszközszállító haszonjármû mivoltában, pláne, hogy egyenruhagyáruk óhatatlanul szállítanivalót produkál (ez az üzlet egyébként annyira bejött, hogy ma már az Egyesült Államok egyes iskoláit is õk látják el fiji és kínai alvállalkozók bedolgozása mellett). A mikrobuszoknak különben is hódolnak - ha már nincs pick-up kultusz -, pláne szeretnek vontatmányt rájuk biggyeszteni. És bár a „b"-s jogosítvány 3,5 tonnás limitje él, a szállítható személyek száma itt nem 7, hanem 11. Az autópark tehetõs, szabadidõs társadalom képét mutatja töménytelen két ill. 2+2 ülésesével. Talán sehol nincs annyi Honda Prelude, Mazda Miata (MX5) és Nissan 300 ZX, mint itt. Ki ne felejtsem: itt vannak a csak jobb kormánnyal, eredetileg japán belföldre készített sport(os) kocsik is, amelyek másutt jobbára ismeretlenek, ilyen a Mitsubishi FTO, ugyanakkor hiányoznak azok a japán kocsik, amelyek csak külföldön, csak bal kormánnyal készülnek, ilyen a Mitsubishi Eclipse. A táblákra grafikus jelképek helyett angol feliratokat biggyesztenek, ami nem sok segítség a nem angol anyanyelvûnek, még akkor sem, ha van szótára. A gyakori „Concealed" tábla szótári „fedett, rejtett" megfelelõje, még nem biztos, hogy segít rájönni: be nem látható keresztezõdés következik (ez kanyarokban fordul elõ, és igen gyakori). A zsákutcák szintén nem jól formázott T betûsek. Nemes egyszerûséggel az utcanév alá hangyányi karakterekkel ráírják: „No Exit". A „Tow Away Areákat" (elszállítják az ott parkolót) komolyan kell venni. És a parkoló órákat is csakúgy, mint a parkoló táblán lévõ idõtartamot, amit minden esetben feltüntetnek, és 5-tõl 180 percesek lehetnek. Bár rendõr nincs sok (azt sem rendõrnek hívják, hanem pl. körzeti megbízottnak), a közterület felügyelõkkel ez nincs így. Szépen körbejárják a szabad parkolókat, és krétával megjelölik az abroncsodat. Az idõtartam lejártával, a következõ körben ha még mindig ott parkolsz, elõkapják a kis ketyeréjüket, és olyan bírságcetlit nyomtatnak, hogy gyõzzed fizetni. Caltex és British Petrol kutakból van bõven, és az üzemanyag árában szinte nincs eltérés (esetleg 0,01 NZD) a benzin 64,50 cent, a gázolaj 45 cent körül alakul, és hála a metrikus rendszernek, itt nem gallon van, hanem liter. Elterjedtek a különféle gázok: LPG, CNG (ez volt a nukleáris nagyi kocsijában is). A keréknyomás mérése akadályba ütközhet: a töltõ felhelyezése elõtt be kell állítanod a kívánt nyomást, aminek függvényében az majd felfújja, vagy leereszti a gumit, de meg sosem fogod tudni, mennyi lehetett benne eredetileg.
Hátrányos helyzetben vannak a gyalogosok. Az angol módszerhez igazodott gyalogos
lámpa feliratok (itt nem WALK, DON’T WALK, hanem WAIT, CROSS) és az amerikai
módszerhez igazodott ikonos lámpák soha nem biztosítanak elegendõ idõt az
átjutásra - ekképpen is edzve a társadalmat. Ahogy elindul az ember, és
meghallja a kattanó hangot, ami a lámpa váltását kíséri, még az úttest feléig
sem jut, mikor a jelzõfény máris villogni kezd - furcsamód itt nem a zöld, hanem
a piros villog (az általam regisztrált legnagyobb villogásszám 14). Ráadásul a
nyomógomb a lámpán itt elég eszetlen dolog: nem mint Svájcban, ahol a
közlekedési programból szándék jelzése híján kimarad az adott átkelõre esõ rész,
itt ugyanúgy kiváratik annak ideje, csak közben minden áll, mert senki sem kap
zöldet. Mivel sok a turista, azok igyekeznek jó magaviseletet tanusítani, és
kivárni, míg zöld lesz, az idõsebb helyi lakosok könnyen kiszûrhetõk: még
mielõtt zöldre váltana a zebra lámpája, már nekivágnak az útnak (tudván, hogy
mire átérnek, a lényegesen késõbb induló külföldiek szintén.) Volt a TV-ben egy reklám, ami egy ráfutásos balesetrõl szólt - figyelemfelkeltésképp, és én nem tudom elképzelni, hogy ugyanezt a reklámot a világon máshol engednék tévébe leadni: sokkoló volt. Egy pacák figyelmetlenségbõl elüt egy 4 éves lányt, tökéletes naturalisztikussággal, aztán többször visszajátsszák az elütést és néha felvillantják a vérzõ lányt, majd a sokkban „csak négy éves volt" monológgal zokogó fõszereplõt... ez valódi horror. Aztán a reklám kultúrára a koronát az ezt következõ Mc Donald’s happy meal reklámja teszi fel. Ezeknek semmi érzékük a szerkesztéshez. A hányatáshoz viszont van. Kiterjedt a komphálózat (pl. Fullers) - kell is a 300 sziget miatt - és meglepõen sok a repülőtársaság valamint repülési célpont. |
||||||
|
|
|||||
Varga Ákos Endre - Érdekességek a bécsi közlekedésről, és még sok más |
A 20 éves VÁLTOZÓ VILÁG könyvsorozatban eddig 77 magyar és 8 idegen nyelvű kötet jelent meg. A könyv világában ez hosszú időszak, hosszú címlista, figyelemre méltó, szép eredmény! Igen, a könyv világában ez szép eredmény, de jellemző hátránya a hasonló sorozatoknak, hogy régebbi kötetei egyre nehezebben beszerezhetők... A VÁLTOZÓ VILÁG esetében ettől többé ne tartsunk, mert a sorozat minden kötete kapható, vagy rövid határidővel megrendelhető, most már nem csak könyv alakban, hanem elektronikusan is! |
Egyedülálló: egyedi, személyre szabott változat! A sorozat kötetei igényelhetők egyedi, személyre szabott változatban. Erre számtalan megoldás lehetséges. Az egyik legegyszerűbb - szinte költségmentes - megoldás az, amikor az igénylő biztosítja a belső (B2) borító anyagát. A személyre szabás csodás módon növeli a kötet érzelmi hatását és értékét, rendhagyó és időtálló ajándékká is teszi. Érdemes tájékozódni! |
X |
Hirdet? X |
Tedd intelligenssé budapesti címedet! Ha saját weboldaladon feltünteted címedet, tedd az utca (út, tér stb.) nevét linkké, amely az utca weboldalára mutat*. Íme egy példa: Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. Budapest, Pozsonyi út 56. Ingyenes lehetőség! Ezzel előzékenyen megkönnyíthetjük partnereink tájékozódását. Ha utcádnak még nincs saját weboldala, igényedet jelezd a szerkesztőségnek, és az pár napon belül elkészül! Megrendelhető céges kivitelben |
|
|
X |
Hirdet? X |
CHANGING WORLD | LE MONDE CHANGEANT | СВЕТЪТ В ПРОМЯНА
|
|
|
1995 óta
|
|
2001 óta |
|
1991 óta |
|
1992 óta |
|
Az idők kezdete óta |
|
Az idők kezdete óta |
© Változó Világ, 2023 |