1995 óta
|
1991 óta |
1992 óta |
1992 óta |
Az idők kezdete óta |
|
|
|
Támogatásod? |
Az év napjai - A napok enciklopédiájaDecember 12.Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok
![]()
Egyéni keresés
|
A nap Budapesten kel 7.23-kor, nyugszik 15.53-kor
A holdkelte adatai évről-évre változnak.
A nap- és holdkelte ma
Ez az év egyik napjának oldala! A mai naphoz az oldal tetején található link vezet. Az időjárás :: A naptárról :: Saját naptár :: A nap fotója
|
|
|
||||||||||||||||||||||||
Euripidész – Mulass, igyál s a mai napot mindig is tartsd magadénak, mert sorsé a többi nap. Kapitány – Nekem minden új nap egy új nagyszerű feladatot jelent. Professzor – Számomra minden nap egy esély. Doktor – Én ajándéknak élem meg az új napot. Mester – A nap az örökkévalóság rám eső fele.
A nap képe:
|
Ajándék? Szerény, de kedves ajándék? Ez lehet egy csomag finom, illatos tea. Különösen ajánlható, ha idősebb embert látogatunk meg...
Napi séta
|
|
||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Nemzetközi ünnep, emléknap, esemény
Változó dátumú ünnepek, emléknapok
|
|
|||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Hazai ünnep, emléknap, esemény
Változó dátumú ünnepek, emléknapok
Őrizzük a régi, alkossunk új ünnepi hagyományokat!
|
Vajon az Advent mikorra esik idén? Mikorra esik a katolikus egyház által ünnepelt Advent négy napja, ezzel együtt a Bronz-, Ezüst- és az Aranyvasárnap, megtudhatod
itt
De van egy legalább ennyire szép ünnepsor: saját gyermekeitek várásának nagy pillanatai. Ti tudhatjátok, mikorra esnek ezek!
|
|||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Külhoni ünnep, emléknap, esemény
Változó dátumú ünnepek, emléknapok
|
|
|
||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Ezen a napon történt
On this day: |
1980 – Összeül
a magyar szakszervezetek XXIV. kongresszusa. A három napig tartó tanácskozás
végén elnöknek újjáválasztják Földvári Aladárt, főtitkárnak Gáspár Sándort. –
1980 decemberének további hírei
1993 – Súlyos betegség után meghal Antall József, Magyarország miniszterelnöke.
2008 – Svájc
csatlakozik a schengeni egyezményhez, annak 25. aláírójaként. –
2008
decemberének további hírei
|
|
||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Névnap
Született
(Vagyis hányan éltek a Földön születésedkor?)
Csillagjegy
|
Ezen a napon ünnepelt nevek: Bulcsú, Csepel, Ella, Gabriella, Kolumbán, Otília
Ezen a napon született: 1298 – II. Albert osztrák herceg (Megh. 1358) 1418 – VI. Albert osztrák herceg (Megh. 1463) 1725 – Végh Péter magyar országbíró (Megh. 1802) 1770 – Blaschke János rézmetsző, illusztrátor (Megh. 1833) 1821 – Gustave Flaubert francia regényíró (Megh. 1880) 1832 – Peter Ludwig Mejdell Sylow norvég matematikus (Megh. 1918) 1863 – Edvard Munch norvég expresszionista festőművész, grafikus (Megh. 1944) 1866 – Alfred Werner svájci kémikus (Megh. 1919) 1876 – Temesváry János magyar hegedűművész (Megh. 1964) 1883 – Zsélyi Aladár, gépészmérnök, repülőgép-tervező, a magyar repülés úttörője (Megh. 1914) 1896 – Ádám Jenő magyar zeneszerző, kóruskarnagy, zenepedagógus (Megh. 1982) 1897 – Lilian Smith amerikai regényírónő (Megh. 1966) 1914 – Patrick O'Brian angol regényíró (Megh. 2000) 1915 – Frank Sinatra Oscar-díjas amerikai színész, énekes (Megh. 1998)
Ez a nap az állatöv Nyilas jegyéhez tartozik.
|
Ó, Romeo, mért vagy te Romeo? Eh, mi a név? Mit rózsának hivunk, Bárhogy nevezzük, éppoly illatos. Az embereknek nevet adtok, és a nevekkel nagyra vagytok, pedig a lélek zugain valami mindig anonim.
|
||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
A nap szép és örömteli pillanatai
[ Szóló felület ]
|
Babits Mihály Az írástudók árulása 17. Ezekből a magas távlatokból teljesen elenyészik az a fő ellenvetés, amit Julien Benda hosszasan cáfol új cikksorozatában, mellyel egy folyóirat hasábjain most kezd válaszolni a műve nyomán felsarjadt polémiákra. Ezt az ellenvetést Benda a latin közmondással foglalja össze: Primum vivere, deinde philosophari!* Először az élet, aztán a filozófia! Először meg kell menteni a Rendet! biztosítani a Nemzet boldogulását! vagy pedig: először lehetővé kell tenni, hogy minden ember emberhez méltó életet éljen! – s azután lehet majd filozofálni. Én már feleltem is erre a különös filozófiai elvre, melyet bizonnyal nem a filozófusok találtak ki: hisz ama régi, igazi bölcsek és írástudók közelebb álltak egy másik latin mondáshoz, amely azt mondja: Fiat justitia, pereat mundus!* Vesszen a világ, csak legyen igazság! Vajon a világ elveszett azért? A régi bölcs tudta, hogy az nem az ő vállain nyugszik. A nemzetek sorsa és a tömegek megélhetése a Cselekedet embereinek kezére van bízva, és sohasem hallottuk a panaszt, hogy ez a kéz az Igazság tekintetei által túlságosan hagyta volna magát gyöngíteni. Tények és körülmények bonyolult kényszerei vezetik ezt a kezet; amik közt eligazodni az írástudó úgyis teljesen illetéktelen, s napról napra inkább az lesz. Rá kell bíznia az Élet biztosítását azokra, akiket illet, s meg kell maradnia a maga feladatánál, amely az Igazság nyilvántartása. Szava – ahogy már Kant is megmondta – nem sok gátat vethet az Élet elejébe, mely nemigen ügyel rá. Nem sokat árthat az Életnek avval, hogy beszél. De annál többet avval, hogy hallgat. Ha az Igazság és Szellem szava végképp elnémul a Földön, oly ború szállhat az emberi világra, mely minden nemzet lépteit megvakítja. A nemzetek életben maradása mások felelősségén nyugoszik. Az Igazság szellemének életben maradásáért az írástudók felelősek. Ez az a primum vivere, melyhez az írástudónak köze van. S itt a felelet egy másik, nagyobb ellenvetésre is, azoknak az írástudóknak ellenvetésére, akik – hogy úgy mondjam – a legteljesebb lelkiismeretességből lettek árulóvá, s mintegy az Igazság nevében tagadták meg az Igazságot. Mit tegyen az írástudó, ha egyszer belátta az Ész megismerésének értéktelenségét és küzdelmének hatástalanságát? belátta az ösztönök mindenható voltát s az Igazság relativitását, melynek egyetlen mértéke a Haszon? ha belátta, hogy a világ egyetlen princípiuma* a Harc, s egyetlen morálja az Erő? Hallgasson vagy hazudjon? Tegye magát, mintha hinne még a Ráció megbízhatóságában, s a régi írástudók abszolút igazságában, melyet szíve mélyén naivságnak tart? Avval kezdje hivatásához való hűségét s az Igazság vállalt megőrzését, hogy elköveti a Szentlélek ellen való bűnt, a megismert igazságot gyáván vagy álnokul elálcázva? Lehetne felelni erre ad hominem:* mert valóban titkos ellentmondás van benne, ha a pragmatista és relativista így beszél. Vagy hiszel az abszolút igazságban, vagy nem. Ha nem hiszel benne: mi jogon károsítod meg a világot, az igazsághoz való hűségedre hivatkozva, melynek egyetlen ismérve a haszon? Nem ellentmondás-e ez? A régimódi, katolikus Igazság kétségkívül hasznosabb az emberi kultúrában, mint ez az újfajta, mindennek alapjait megingató, pragmatista vallás. S aki az igazság egyetlen kritériumának a hasznot ismeri el, különös circulus vitiosus-ba* jut. De ez a circulus őrá nézve mégis megoldható. Nem tudja-e jól, aki pragmatista, hogy az Igazságnak különböző emeletei vannak? Az eukleidészi geometria* csak egy speciális esete a Geometriának, egy a végtelen sok lehetséges geometriák közül, éspedig éppen az, amely itt a Földön és kis távolságokra és megközelítőleg változatlan hőfok mellett stb. érvényes és használható. Nem lehetnek-e ily különböző emeletei a morális igazságnak is? És a klasszikus morál, éppúgy, mint a klasszikus geometria, nem éppen az az emelet-e, mely a mi földi viszonyainkhoz mérten alakult ki? Ebben az esetben a klasszikus morál igazságai éppoly változhatatlanok volnának e földön, mint az eukleidészi trigonometria, éppoly felül minden kételyen életünkre nézve, mint a kétszer kettő; és mégis megmaradna a szent Kételkedés* minden joga és szabadsága a felsőbb látkörök emeletein. Ha a pragmatista valahogy ily mód okoskodna, talán nem mondanék neki ellent. Jól tudom, hogy több dolgok vannak „föld és ég között”*, mint filozófiánk álmodni képes, s távol vagyok a Benda merev racionalizmusától. Ismerem e racionalizmus korlátait, mely még a nemzeti determináltságot sem nélkülözi, a gall raison pure* jegyében állván. Benda a háború előtti éveken át makacs polémiákat folytatott a Bergson* antiintellektualista filozófiája ellen. Én viszont az elsők közt voltam Magyarországon, akik üdvözölték az új utakat, melyeket ez a filozófia az emberi szellem számára tört. Én úgy küzdök az antiintellektualizmus ellen, mint aki magával küszködik. S nem ignorálhatom az Igazság fogalmának azt a kitágulását sem, amit a pragmatisták hoztak. S ha nem akarok mai lenni: az még nem jelenti, hogy tegnapi akarnék. Az emberi szellemnek nem szabad visszariadni semmiféle új utaktól, sem megtagadni semmi új belátást. Folytassa csak vakmerő kritikáját önmaga ellen, s ne hunyjon szemet az Igazság egyre magasabb emeletei előtt! De ne felejtse el, hogy ha az Igazság kimeríthetetlen, avval nem lesz kisebb, hanem nagyobb. S ha új egek tárulnak, avval a régi még nem lesz alacsonyabb. S minden magasság relativitása csak még nagyobb magasságok ígérete. A világ végtelen, s éppen a Megismerés kimeríthetetlensége avathatná az emberi Észt kimeríthetetlen reménységgé. Aktuálisak e fejtegetés végén a Bátorság és Remény igéi. Mert – hogy az antiintellektualizmus személyi fegyvereivel érveljek azok ellen, akik az. Észt az Ész fegyvereivel támadják – a könyörtelen Logika és tudományos lelkiismeretesség, mely őket e harcba belevitte, alighanem csak álarca volt valami nem intellektuális motívumnak, valami emberi érzésnek, valami mély csüggedésnek és reménytelenségnek, nyelv egy gőgös racionalizmus mohó reményeinek múltával oly természetesen kapta el az emberi elmét, és arra bírta, hogy dacos gyermek módjára fordítson hátat az Értelemnek, mint egy hitelét vesztett vezetőnek. Korai csüggedés és oktalan türelmetlenség! Az Ész és Erkölcs tehetetlensége ejt kétségbe a vak Ösztönökkel szemben? Nézz körül, s gondold meg, mit vitt már végbe, micsoda erőt fejtett ki, micsoda győzelmeket aratott micsoda civilizációt alkotott ez az Ész, és Morál állat voltunk őserkölcse óta, mely a bellum omnium contra omnes* volt! De még ha nem is volna így, még ha semmi reményünk sem volna, s joggal veszítenéd el minden hitedet a Morál és Igazság erejében: bizonnyal akkor is inkább illik az. Irástudóhoz a Világítótorony heroizmusa, mely mozdulatlan áll, és híven mutatja az irányt, noha egyetlen bárka sem fordítja feléje az orrát – míg csak egy új vízözön el nem borítja lámpáit.
|
|
||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Népi, vallási és egyéb szokások, legendák
|
Telesztó: Ókeánosz és Téthüsz leánya, Ókeánisz, aki a misztériumokba való beavatás istennője volt. AJÁNLOTT IRODALOM: Cotterel, Arthur: Mítoszok és legendák képes enciklopédiája, 1994.
|
egy új hit jegyében
|
||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
A nap a Változó Világban
Írd is!
|
1969. december 12-én a milánói Mezőgazdasági Bankban pokolgép robbant, 16 halálos áldozat maradt a helyszínen, a példátlan merényletet szélsőjobboldali csoport követte el. Ez volt a kezdet. A hetvenes években Itáliát valósággal rettegésben tartották a különböző színezetű terrorista csoportok. Egy bresciai tömeggyűlésen, az Italicus gyorsvonaton, a bolognai pályaudvaron elkövetett sok-sok halálos áldozatot követelő robbantások, közéleti személyiségek (bírák, újságírók, egyetemi tanárok, de néha pusztán névtelen aktivisták) ellen elkövetett véres merényletek fémjelezték a tragikus sorozatot. Az elkövetők minden esetben vagy újfasiszta csoportok, vagy a magukat Vörös Brigádoknak nevező terrorszervezet.
Igen érdekes az a felmérés – ma minősítésnek mondanánk – amit II. József rendeletére készítettek a városi tisztségviselők általános ismereteiről 1788-ban. 24 hivatalnokot „mértek fel" Szombathelyi Imre városbírótól Bentsok János negyedmesterig. Legtöbbjük ismerte a városban használt négy nyelvet, a magyart, németet, latint és a horvátot. Általában igen jól ismerték Magyarországot, a tanácsnokok ezen felül Erdélyt, Stíriát (Stájerország), Szlavóniát, a Szerémséget, Cseh- és Morvaországot, Horvátországot. A városi szószóló beszélt csak közepesen németül. Bizonyára jótékonyan szolgálta az igazi európai típusú várossá válás folyamatát a kerületi akadémia áthelyezése Győrből Pécsre 1785-ben, ami aztán 1802-ig itt is maradt. Ennek örökébe lépett a Szepesy Ignác alapította bölcsészeti és jogi liceum 1835-ben. A kaszinók, az 1839-ben épült első kőszínház, könyvtár, iskolák is mutatják az új minőségű település megerősödését, s hogy 1845-ben itt rendezték a Természettudósok Országos Vándorgyűlését, továbbá, hogy Liszt Ferenc is koncertezett, vendégeskedett a városban 1846-ban. A modern kisipar, tudomány, szolgáltatások újtípusú kapcsolatára utal, hogy 1820. december 12-én a pécsi borbélyok és sebészek céhe véglegesen elkülönült. Sebésznek ettől kezdve az számíthatott csak, akinek volt négy latin iskolai osztály végzettsége és orvosi bizottság előtt nyilvános vizsgát tett sebészeti ismereteiről. A borbélyok tevékenysége pedig egyre inkább az általános higiene-t és divatot szolgálta.
Július 1-én haditörvényszékkel fenyegette azokat, akik 48 órán belül nem szolgáltatják be bankjegyeiket. Július 30-án pedig a félreértések elkerülése végett tudatta, hogy a beadott Kossuth-bankókért semmilyen kárpótlás nem jár. A lakosság azonban nem nagyon sietett a beadással. Valószínűleg azért a józan gazdasági megfontolásból sem, mert senki sem hitte, hogy a birtokában lévő bankjegyekért semminemű kárpótlást nem fog kapni. Erre mutat, hogy a hatóságoknak újra és újra el kellett rendelniük a Kossuth-bankók beszolgáltatását, sőt a pesti cs. kir. katonai kerületi parancsnokság 1849. december 12-én december 31-ig meghosszabbította a beadási határidőt.
Finnország az EU-t független államok szövetségeként képzeli el, helyzetéből adódóan továbbra is rendkívül fontosnak tartják a kis országok döntési jogának érvényesítését, valamennyi tagország nyelvének hivatalos voltát, és jogukat a bizottsági tagságra. A sokoldalú kapcsolatok tekintetében a finn orientáció egyik hagyományos prioritása az északi és balti, valamint az Oroszországgal való együttműködés. Annak érdekében, hogy ez a prioritás az EU egészének külgazdasági stratégiájába is beépüljön, az ország 1997-ben az EU mediterrán együttműködésének Északi dimenzió néven elindított egy kezdeményezést, amelyet a december 12-i EU-csúcs elfogadott, s ezzel az Agenda 2000 különálló fejlesztési irányát képezi. Finnország az EMU II. fázisának bevezetéséhez már 1999. január 1-jén csatlakozott, és az EMU-n belül az egyik legkedvezőbb pénzügyi mutatókkal rendelkező ország. A gazdasági integrációs együttműködés szempontjából Finnország számára kiemelkedő jelentőségű volt az 1999. II. félévi finn soros EU- elnökség.
|
|
||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Ismeretek, érdekességek, rendezvények, programok
|
|
Programajánlatok
|
||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Tanácsok, hasznos tudnivalók
|
Gestalt A Gestalt irányzat arra a mindennapi életben tapasztalt jelenségre épít, amely szerint ha egy helyzetet többen végigélnek, mindenki másra fog emlékezni, mindenki mást emel ki belőle. Ahányan vagyunk, annyiféle valóságot élünk meg, ahogy a számunkra elérhető információból és korábbi élményeink alapján megalkotjuk az alakot, a "valóságot", amely ebből következően szubjektív. Ez, a saját, szubjektív valóságképünk irányítja aztán a gondolkodásunkat és cselekedeteinket, függetlenül attól, hogy mások mit tartanak objektív valóságnak. Ez segít vagy korlátoz abban, hogy eredményesen létezzek és működjek az általam csak csekély mértékben változtatható környezetemben.
Udon-tészta spárgával Rafinált, könnyen elkészíthető, elkészítési idő kb. 30 perc. Adagonként kb. 1435 kJ / 345 kcal-t, 11 g fehérjét, 10 g zsírt, 52 g szénhidrátot tartalmaz. Hozzávalók 4 személyre: 25 dkg japán udon-tészta, 2 evőkanál világos rizsecet, só, 2 evőkanál világos szójaszósz, 50 dkg fehér spárga, 1 teáskanál wasabi (zöld tormakrém), 1 nagy csomó újhagyma 4 evőkanál olaj, 2 evőkanál rizsbor A tésztát bőséges mennyiségű sós vízben feltesszük főni. Rugalmasra főzzük, folyó hideg víz alatt leöblítjük, és alaposan lecsepegtetjük. A spárgasípok végét levágjuk, és fentről lefelé alaposan meghámozzuk. A fejüket levágjuk, a szárukat kissé ferdén kb. félcentis darabokra szeljük. Az újhagymát megtisztítjuk, alaposan megmossuk, és a sötétzöld részével együtt vékonyan felkarikázzuk. A mártáshoz elkeverjük a rizsboprt az ecettel, a szójaszósszal és a wasabival. Felforrósítjuk a wokot 3 evőkanál olajjal. A spárgát erős lángon, folyamatosan kevergetve 4 percig sütjük benne. Hozzáadjuk az újhagymát, és még 1 percig sütjük. Hozzáadjuk a maradék olajat a tésztával, és további 1 percig sütjük. amíg a tészta felmelegszik. Ráöntjük a mártást. Sóval ízesítjük, és tálaljuk.
* * *
Lakcímbejelentés – Állandó lakhely megváltoztatást 48 órán, az ideiglenes lakhely keletkezését vagy változását pedig 30 napon belül kell bejelenteni az önkormányzatoknál a postán beszerezhető űrlappal. Az államigazgatásnak és az egyes személyeknek fontos érdeke fűződik a lakhely megállapításának pontosságához, hiszen egyes jogosultságok érvényesítése ezen alapul.
|
|
||||||||||||||||||||||
|
Bradbury, Ray: Fahrenheit 451, 2003 Dolto, Françoise: A gyermek és az öröm, 2002 Évszakok, Négyszer negyven haiku, 2003 Lévi-Strauss, Claude: Szomorú trópusok, 1979 Macuo Basó: Százhetven haiku, 1998 Rácz Zoltán: Családi és társadalmi ünnepek, 1964
|
|
||||||||||||||||||||||
Hírek |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
1995 óta
|
1991 óta |
1992 óta |
1992 óta |
Az idők kezdete óta |
|
CHANGING WORLD | LE MONDE CHANGEANT | СВЕТЪТ В ПРОМЯНА
|
|
Változó Világ, 2023 |