|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Támogatásod? |
Az év napjai - A napok enciklopédiájaDecember 11.Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok
![]()
Egyéni keresés
|
A nap Budapesten kel 7.21-kor, nyugszik 15.53-kor
A holdkelte adatai évről-évre változnak.
A nap- és holdkelte ma
Ez az év egyik napjának oldala! A mai naphoz az oldal tetején található link vezet. Az időjárás :: A naptárról :: Saját naptár :: A nap fotója
|
|
|
||||||||||||||||
Euripidész – Mulass, igyál s a mai napot mindig is tartsd magadénak, mert sorsé a többi nap. Kapitány – Nekem minden új nap egy új nagyszerű feladatot jelent. Professzor – Számomra minden nap egy esély. Doktor – Én ajándéknak élem meg az új napot. Mester – A nap az örökkévalóság rám eső fele.
A nap képe:
|
Ajándék? Eredeti egyéni ajándék? Ez lehet egy CD-lemez saját válogatással a megajándékozott által kedvelt műfajakban...
Napi séta
|
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Nemzetközi ünnep, emléknap, esemény
Változó dátumú ünnepek, emléknapok
|
|
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Hazai ünnep, emléknap, esemény
Változó dátumú ünnepek, emléknapok
Őrizzük a régi, alkossunk új ünnepi hagyományokat!
|
Vajon az Advent mikorra esik idén? Mikorra esik a katolikus egyház által ünnepelt Advent négy napja, ezzel együtt a Bronz-, Ezüst- és az Aranyvasárnap, megtudhatod
itt
De van egy legalább ennyire szép ünnepsor: saját gyermekeitek várásának nagy pillanatai. Ti tudhatjátok, mikorra esnek ezek!
|
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Külhoni ünnep, emléknap, esemény
Változó dátumú ünnepek, emléknapok
|
|
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Ezen a napon történt
On this day: |
1980 – A
kormány megszünteti a Magyar Szénbányászati Trösztöt. –
1980 decemberének további hírei
2008 – Tizenkét
bányász meghal, négy pedig megsebesül egy murmanszki apatitbányában történt
robbanásban. –
2008
decemberének további hírei
|
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Névnap
Született
(Vagyis hányan éltek a Földön születésedkor?)
Csillagjegy
|
Ezen a napon ünnepelt nevek: Árpád, Damáz, Dániel, Detre, Szabin, Tonuzóba
Ezen a napon született: 1475 – X. Leó pápa (Megh. 1521) 1750 – Wesselényi Miklós magyar drámaíró, mecénás (Megh. 1809) 1803 – Hector Berlioz francia zeneszerző (Megh. 1869) 1810 – Alfred de Musset költő, író, drámaíró (Megh. 1857) 1824 – Benkő Kálmán magyar színész (Megh. 1890) 1843 – Robert Koch német bakteriológus, a TBC-bacilus és a kolera kórokozó felfedezője (Megh. 1910) 1882 – Max Born német fizikus (Megh. 1970) 1884 – Szász Ottó magyar matematikus (Megh. 1952) 1900 – Tek Pista szlovén mesemondó (Megh. 1973) 1911 – Nagíb Mahfúz egyiptomi író (Megh. 2006) 1912 – Carlo Ponti olasz filmproducer (Megh. 2007) 1912 – Demján Éva magyar előadóművész (Megh. 1987) 1913 – Jean Marais francia színész (Megh. 1998) 1918 – Alekszandr Iszajevics Szolzsenyicin orosz író (Megh. 2008) 1928 – Petress Zsuzsa magyar színésznő, operettprimadonna (Megh. 2001) 1929 – Kulka János karmester (Megh. 2001)
Ez a nap az állatöv Nyilas jegyéhez tartozik.
|
Ó, Romeo, mért vagy te Romeo? Eh, mi a név? Mit rózsának hivunk, Bárhogy nevezzük, éppoly illatos. Az embereknek nevet adtok, és a nevekkel nagyra vagytok, pedig a lélek zugain valami mindig anonim.
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||||
A nap szép és örömteli pillanatai
[ Szóló felület ]
|
Babits Mihály Az írástudók árulása 16. S hadd figyelmeztessem itt a testi kultúra különböző apostolait a jobb- és baloldalon állásfoglalásuk kétféle következetlenségére. Az egyik rész, mely a nyers erő kultuszának, a Sportnak és Militarizmusnak varázsa alatt áll, a Tradíciók tiszteletére, a Tények és Történelem vallására szeret hivatkozni, s elfelejti, hogy a Tény éppen az, amit elmondtam, hogy a Tradíció nagyon hangosan és nyilvánvalóan a Szellemi Kultúra pártján sorakozik; és hogy soha a mi korszakunk előtt, legkevésbé régi vallásos századokban, nem akadt volna írástudó, aki a Testi Kultúrát fölébe helyezte volna, vagy akár csak egyenrangúnak is ismerte volna el a Szellemi Kultúrával. Nem; sőt elméletben még a zord katonák és hadvezérek is meghajoltak a Szellemi Kultúra felsőbbsége előtt; s a fejlődés e Szellemi Kultúra folytonos erősbödése felé vezetett, egész a XIX. századig. Az igazi konzervativizmus a fejlődés e százados irányához hű maradni; de másrészt igazi reakció e fejlődés vonalán visszaesni. A „progresszívek”, akik az „ösztönélet felszabadulását” prédikálják, voltaképp és tudtukon kívül egy példátlan arányú Reakció harcosai: az Emberi Haladás egész eddigi iránya ellen. Ami tőlük talán még különösebb következetlenség, mint a Testi Kultúra jobboldali apostolaié. Mert mikor az „ösztönök felszabadítását” s „életünk teljes kiélését” emlegetik, az Ember legősibb s legmélyebb ösztönei közül mégis kettőt, melynek alig van ma erőre párja – a faji és harcos ösztönt –, korlátozni, sőt proskribálni* képzelik. Mi mást jelent a nacionalizmus és militarizmus elleni küzdelem? De hát vagy az „ösztönök felszabadításában” látjuk az igazi progressziót, vagy azok visszavonulásában az Okosság és Erkölcs előtt: mindkettő egyszerre nem lehet. E logikátlan haladók maguk törnék meg a haladást mind a két irányban: akár az ösztönök minél nagyobb felszabadulása, akár az állatiság minél teljesebb elnyomása felé. Egyáltalán: mi az a haladás? Középszerű szellemek a saját századukat különbnek hiszik minden előzőnél, s még ma is halljuk „nagyszerű korunk” dicséretét zengeni. És teljesen illik a Szellem életté alacsonyodásának e korához, ahogy ma a Maiságot szinte egyetlen értékmérőként kezelik a Szellem dolgaiban: annyira, hogy szavainkkal szemben nem az a várható kritika alapja: igazak-e?, hanem inkább az, hogy maiak-e? Akinek még köze van az Igazsághoz – mely régi Írástudók előtt több volt az Életnél –, annak először is abból a babonából kell kigyógyulnia, mely szerint a Jelenkor mindig „nagyszerű” s modernnek lenni nemcsak hasznos, hanem dicsőség is; mintha oly biztos lenne, hogy az Emberiség folytonosan és egyenes vonalban halad valami Jobb felé. Akit nem gyógyított ki ebből a Történelem – örökös, szörnyű visszaesései, népvándorlásai s kultúrapusztító háborúi és forradalmai –, azt kigyógyíthatta már az is, amin mi magunk átmentünk. De hát minden kor maga valósítja meg legtökéletesebben a maga eszméit, s aki kora eszméin át nézi a világot, természetesen a maga korát ítéli legkülönbnek. A gondolkodó ott kezd méltó lenni e névre, mikor függetleníti magát korától s nem oldódik fel abban. Ha az Emberiség haladása automatikusan biztosítva volna a Történet szelleme által: alig volna szükség az igazi Írástudó szerepére, aki éppen a Kor ellenőrzője és az Igazság nyilvántartója. De sajnos, nincsen így: a Kultúra ege szeszélyes felhők játszótere; csillagaink elsötétülnek, majd újra kiragyognak, s az sem lehetetlen, hogy az Írástudók Árulása már jele valamely újabb, hosszan tartó, talán végleges elborulásuknak; s hogy Benda bizonyul jósnak, aki szerint Igazság és Erkölcs bármilyen kezdetleges és töredékes elismertetése az emberi állatok között oly különös véletlenek összeesését igényli, hogy ha meging – mint egy világítótorony a szenvedélyek óceánja fölött –, el is fog tűnni a habokban. Akkor pedig nem valószínű, hogy a szerencsés körülmények összeesése még egyszer ismétlődjék, s amaz isteni Astraea*, kiről a latin költő szól, miután egyszer eltávozott, valamikor még újra megjelenjen a Földön.
|
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Népi, vallási és egyéb szokások, legendák
|
Téleszphórosz: Csuklyát viselő isten, aki a gyógyulás megszemélyesítője és haláldémon volt, Aszklépiosz és Hügieia kíséretét alkotta. AJÁNLOTT IRODALOM: Cotterel, Arthur: Mítoszok és legendák képes enciklopédiája, 1994.
|
egy új hit jegyében
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||||
A nap a Változó Világban
Írd is!
|
A települési önkormányzatok választásával egyidejűleg Magyarországon – első ízben 1994. december 11-én – kisebbségi önkormányzati választásokra is sor került. A települési és a kisebbségi választás napja egybeesik, azonban két különböző és alapjaiban eltérő választásról van szó. Hasonlóság, hogy a kisebbségi önkormányzatokat mind a 3200 településen meg lehet választani. Az eltérést azonban jól demonstrálja, hogy a települési önkormányzat mellett a településen még 13 kisebbségi önkormányzatot választhatnak a polgárok: cigány, német, horvát, szlovák, román, bolgár, görög, lengyel, örmény, ruszin, szerb, szlovén, ukrán. Így egy településen elvileg 14 önkormányzati képviselőtestület is működhet.
Ludwig Hauk 1826-ig szolgált a cs. kir. hadseregben, majd hadnagyként, rangjának megtartása nélkül kilépett. Részt vett a bécsi forradalomban, majd Magyarországra menekült. Itt őrnagy, majd alezredes lett Bem seregében Az augusztus 9-i vereség után Lugoson Vécsey Károly tábornok csapataihoz csatlakozott, majd ezek borosjenői fegyverletétele után megpróbált visszajutni Pestre. Biharkeresztesen azonban letartóztatták. Megtalálták nála egyik saját kéziratát, amely „Az uralkodóház utolsó órái" címet viselte, s nemcsak a bécsi forradalom krónikáját tartalmazta, de meglehetősen vitriolos hangon nyilatkozott Ferenc Józsefről és családjáról is. Valószínűleg ez okozta vesztét. A kihallgatás után Pestre szállították, s itt várta további sorsát. Hauk, mint a forradalom résztvevője ellen, Bécsben távollétében már lefolytattak egy eljárást. Ennek végén 12 év fogházra ítélték. Ha Haukot Bécsben fogják el, talán az életét megmentheti. A cs. kir. hatóságok sem tudták eldönteni, mit tegyenek. Kempen altábornagy, a budai katonai kerület parancsnoka úgy vélte, hogy a Hauk elleni eljárást Bécsben kellene lefolytatni. Euthym Nedelkovich törzshadbíró ellenben úgy vélte, hogy Hauk, mint volt honvédtiszt ellen Pesten, illetve Aradon kellene lefolytatni a vizsgálatot. Haynau december 11-én úgy döntött, hogy Haukot Aradra kell szállítani.
|
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Ismeretek, érdekességek, rendezvények, programok
|
|
Programajánlatok
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Tanácsok, hasznos tudnivalók
|
Gestalt A Gestalt irányzat arra a mindennapi életben tapasztalt jelenségre épít, amely szerint ha egy helyzetet többen végigélnek, mindenki másra fog emlékezni, mindenki mást emel ki belőle. Ahányan vagyunk, annyiféle valóságot élünk meg, ahogy a számunkra elérhető információból és korábbi élményeink alapján megalkotjuk az alakot, a "valóságot", amely ebből következően szubjektív. Ez, a saját, szubjektív valóságképünk irányítja aztán a gondolkodásunkat és cselekedeteinket, függetlenül attól, hogy mások mit tartanak objektív valóságnak. Ez segít vagy korlátoz abban, hogy eredményesen létezzek és működjek az általam csak csekély mértékben változtatható környezetemben.
Édes-csípős hajdinatészta Könnyen elkészíthető, elkészítési idő kb. 35 perc. Adagonként kb. 1695 kJ / 405 kcal-t, 14 g fehérjét, 12 g zsírt, 67 g szénhidrátot tartalmaz. Hozzávalók 4 személyre: 30 dkg japán soba-tészta 1 szál citromfű 5 dkg édes-csípős mártás, 2 zsenge cukkini 1 csokor bazsalikom (késztermék, ázsiai boltból), só, 1 csokor metélőhagyma, 20 dkg laskagomba 5 evőkanál olaj, 2 gerezd fokhagyma, 1 evőkanál szézámmag. A tésztához bőséges sós vizet forralunk. A tésztát rugalmasra főzzük benne. Folyó hideg víz alatt leöblítjük, és jól lecsepegtetjük. A cukkinit megmossuk, megtisztítjuk, és 1 centis kockákra vágjuk. A gombának kivágjuk a szárát, konyhai papírtörlővel tisztára dörzsöljük, és csíkokra vágjuk. A citromfüvet megmossuk, és 1 centis hosszú darabokra vágjuk. A fűszernövényeket megmossuk, és lerázogatjuk. A bazsalikom leveleit lecsipkedjük. A metélőhagymát 1 centis darabokra vágjuk. Felforrósítjuk a wokot, és benne 4 evőkanál az olajat. Beletesszük a tésztát, szétterítjük, és 2 perc alatt az alját ropósra sütjük. Megfordítjuk, és a másik oldalát is megpirítjuk, majd kivesszük, és két pálcikával kissé széthúzogatjuk. 50 °C-osra előmelegített sütőben melegen tartjuk. A maradék olajat beleöntjük a wokba. A gombát és a cukkinit a citromfűvel együtt folyamatosan kevergetve 2 percig sütjük. Hozzáadjuk a fokhagymát, a szézámmagot meg a bazsalikomot, és további 2 percig sütjük. Elkeverjük a tésztát az édes-csípős szósszal, az egészet sóval ízesítjük, és metélőhagymával megszórva, forrón tálaljuk.
* * *
Közbotrányokozás – Olyan feltűnést vagy felháborodást keltő botrányos cselekedet, vagy viselkedés, amely a nyilvánosságot, a közösség egészét felháborítja, az állampolgárok személyét és az együttélés kialakult rendjét sérti vagy veszélyezteti. Ilyen magatartás különösen a nyilvános helyen történő verekedés, a kisebb értékű dolgok, tárgyak botrányt okozó módon történő megrongálása, egyéb erőszakos cselekmények, csendháborítás másokat bosszantó módon...
|
|
||||||||||||||
|
Bradbury, Ray: Fahrenheit 451, 2003 Dolto, Françoise: A gyermek és az öröm, 2002 Évszakok, Négyszer negyven haiku, 2003 Lévi-Strauss, Claude: Szomorú trópusok, 1979 Macuo Basó: Százhetven haiku, 1998 Rácz Zoltán: Családi és társadalmi ünnepek, 1964
|
|
||||||||||||||
Hírek |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
1995 óta
|
1991 óta |
1992 óta |
1992 óta |
Az idők kezdete óta |
|
CHANGING WORLD | LE MONDE CHANGEANT | СВЕТЪТ В ПРОМЯНА
|
|
Változó Világ, 2023 |